NOVEL / BUKU UNTUK SEMUA... DENGAN HARGA HEBAT!!

PEMINAT TEGAR novel & buku semua.
Jom dapatkan bahan bacaan menarik dengan harga DISKAUN ISTIMEWA 12% SETIAP HARI... Caj pos adalah MINIMUM...

Hubungi Kami

Hubungi Kami

Friday, 30 May 2014

Menalar Makna Diri ~ Hasrizal Abdul Jamil

Menalar Makna Diri : Kembara Menjejak Imam Birgivi adalah sebuah naskhah travelog yang merakam pengalaman Ustaz Hasrizal Abdul Jamil mengembara untuk mencari dan menganalisa bahan rujukan bagi mengkaji pemikiran dan perjuangan seorang tokoh penting Daulah Uthmaniyyah Abad ke-16, Muhammad bin Pir Ali al-Birkawi, atau lebih dikenali sebagai Imam Birgivi.

Pengembaraan ini bukan sekadar pengembaraan akademik bagi menyempurnakan pengajian Sarjana Pengajian Islam (Pengajian Arab dan Tamadun Islam) beliau di UKM, tetapi ia juga adalah pengembaraan ukhuwwah, tarbiyyah, mehnah, keringat dan air mata, pada memartabatkan disiplin sejarah, saat ia dipinggirkan oleh massa.

Perjalanan merentas gunung melintas benua, terhimpun padanya keseriusan amanah ilmu, namu terselit juga kelucuan persahabatan melangkau batas bangsa dan bahasa, Ustaz Hasrizal Abdul Jamil mempersembahkan naskhah ini sebagai sumbangan beliau pada memperomosi bidang sejarah, kajian tokoh dan ilmu pengetahuan itu sendiri, sebagai dasar tempat berdirinya ummah zaman berzaman.

Pengembaraan ini bukan sekadar menemukan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dengan Imam Birgivi yang dikaji, tetapi membantunya menalar usia di persimpangan 40-an, pada menemukan beliau dengan dirinya yang dicari, selama ini.

*****

(SEM) RM25.00 - RM22.00
(S/S) RM28.00 - RM24.60

Siapa Tak Sayang Bini? ~ Nur Insyirah

Saat orang lain sibuk mengejar ilmu, Emili lebih suka melayan cinta monyetnya. Alangkah indah jika dapat menjadi isteri pada hero pujaan. Namun, tidak bagi Fahim. Maruah keluarganya harus ditebus. Dia mesti belajar hingga ke pringkat tertinggi. Bab nikah kahwin ditolak ke tepi dulu.

Demi mencapai impiannya, Emili sanggup bertukar agama. Diketepikan keluarga pun tidak mengapa, asalkan hati Fahim berjaya dimiliki. Di Newcastle, Fahim gelisah. Permintaan Nur Amili Abdullah sukar untuk ditunaikan. Tapi, demi agama suci, dia rela memikul tanggungjawab. Amili harus dinikahi!

Bahagia atau derita, kemudian boleh fikir. Kalau Amili benar-benar cinta, mesti dia sanggup tunggu. Jika tidak, terserah!

*****

(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Memang Dia Orangnya! ~ Weeda Airiza

Ada orang kata, mana mungkin dinamakan cinta kalau hanya kenal dalam satu hari. Ya ke? Namun, Hani dan Azeem bukanlah orangnya. Pertemuan depan pondok pak guard sedekad yang lepas membuahkan rasa cinta pandang pertama mereka.

Dalam satu hari, Hani dan Azeem mengikat janji setia. Tiba harinya, lelaki itu menghilangkan diri. Hani melopong sendirian. Dia pasrah tetapi sisa rindu bercampur geram dan bengang itu terbawa-bawa sehingga sedekad lamanya!

Kehadiran Nazmi pula tidak mampu menutup rasa ingin tahu Hani terhadap Azeem. Doanya dimakbulkan. Bulat mata gadis itu apabila Azeem muncul kembali sebagai pengurus pembinaan spa milik mamanya. Mereka kenal. Mereka tahu tetapi kenapa mereka berpura-pura?!

False alarm! Azeem dan Hani terpaksa menjalankan misi mereka yang tersendiri!

*****

(SEM) RM23.00 - RM20.20
(S/S) RM26.00 - RM22.90

Antologi Jiwa Kacau: Gaun Berdarah ~ Ramlee Awang Murshid, Maria Kajiwa dan pelbagai penulis

Jiwa kacau seiring dengan perasaan berbaur misteri, trauma, takut dan seram. Himpunan kisah emosi ini hadir daripada karya-karya yang dihasilkan dalam portal ilham Karangkraf. Terdapat 27 buah cerpen yang dimuatkan dalam antologi ini.

Penulis-penulis yang terkenal seperti Ramlee Awang Murshid, Maria Kajiwa dan ramai lagi menampilkan karya yang hebat dan bakal 'mengacau' jiwa anda selama-lamanya. Gaya bahasa dan penceritaan yang unik, pastui pembaca berimaginasi dengan dunia aneh. Mengikat emosi anda dengan dialog-dialog yang membuatkan tidak tidur malam. Tentunya anda teruja bukan?

Antologi ini mengupas beberapa cerita pembunuhan kejam yang tidak terjangkau dalam minda kita.

*****

(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Cinta Top Secret ~ Laila Kamilia

Pengembaraan Jade dan Zed, dua orang perisik Agensi Perisikan Global (APG) merentasi London, Kuala Lumpur, Seoul, Hong Kong, Brussels, Bali dan Tanjong Malim. Misi mereka mahu menjejaki Mr. X yang memiliki mikrofilem TOP SECRET, mengandungi maklumat jenayah antarabangsa yang menjadi rebutan pelbagai pihak.

Tugas mereka melindungi keselamatan seorang gadis kampung bernama Maryam Eisya, anak Mr. X. Namun antara misi dan perasaan, hati mereka tewas dek keayuan dan kelembutan gadis itu. Perasaan mereka tergugah walaupun mereka cuba bersikap profesional.

Jade dan Zed bersaing mahu menawan hati Eisya. Masing-masing tidak mahu beralah. Semakin jauh kembara dua perisik ini, misi semakin buntu, persahabatan makin rapuh, bagaikan tiada kesudahan. Masing-masing mahu menunjukkan kehebatan mencari cinta sejati dan pada masa yang sama mahu menyelesaikan misi mereka.

Eisya dalam dilema untuk menerima ‘tawaran cinta’ kedua-dua jejaka itu. Padanya, mereka sama-sama hebat! Tapi hanya seorang yang harus dipilih. Siapa dan kategori apa? Bersediakah anda menyertai mereka menyelesaikan MISI CINTA TOP SECRET? Anda hanya ada lima saat untuk menerima misi ini!

*****

(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Thursday, 29 May 2014

Mr. Fussy Or Mr. Cool? ~ Lieya Ieza

Akibat kecewa, DHIEYA AMIERA membawa hati yang lara. Tapi siapa sangka, pertemuan kali pertama dengan seorang jejaka yang cerewet akhirnya mengundang episod baru dalam hidupnya. Episod yang sentiasa bersambung membawa cerita tersendiri.
Bagi ZHARIF FARHAN, kehadiran Dhieya Amiera mengundang rasa aneh dalam hidupnya. Rasa yang sukar dimengertikan. Gadis yang sentiasa ceria dan selamba itu membuatkan perasaannya kucar-kacir. Perasaan apakah itu?

“Kau buat apa kat dalam ni? Inikan tandas lelaki? – Zharif

“Saya nak cuci tandaslah. Waktu ni memang waktu saya cuci tandas.” – Dhieya

“Habis tu, kau tak reti nak tanya dulu ke? Ada orang ke tidak dalam tandas ni?” – Zharif

“Habis tu, bos tak reti ke nak keluar dari tandas ni? Kalau bos berniat nak tolong saya sama-sama cuci tandas ni, kecik tapak tangan, Stadium Shah Alam tu saya tadahkan.” – Dhieya.

Dhieya sedar siapa dirinya yang sebenar. Tak mungkin si enggang akan terbang bersama si pipit. Dalam masa yang sama, HAZYRUL NIZAM meluahkan perasaannya. Pemuda itu ikhlas dalam meluahkan rasa cintanya.
“Dah lama saya tunggu awak, Dhieya. Kali ni saya harap awak sudi terima cinta saya.” – Hazyrul

Fight for my love! Kata-kata itulah yang dipegang oleh Dhieya tatkala dia jatuh cinta. Pelbagai usaha dilakukan demi memperjuangkan cintanya. Dia yakin, suatu hari nanti lelaki itu akan membalas cintanya.

Namun takdir Allah mengatasi segala-galanya. Pertemuan semula dengan AMMAR ZIQRI mengusutkan lagi keadaan. Ammar kembali menagih kemaafan sekaligus menghapuskan rasa dendam dan kebencian dalam hatinya.

Adakah usaha Dhieya Amiera dalam memperjuangkan cintanya akan berhasil? Adakah cinta Dhieya Amiera akan kesampaian? Antara Zharif Farhan dan Hazyrul Nizam, siapa yang menjadi pilihan hati Dhieya Amiera? Ataupun Ammar Ziqri telah lama menjadi pilihan hati gadis itu?

*****

(SEM) RM24.00 - RM21.10
(S/S) RM27.00 - RM23.80

Encik Sayang dan Miss Sweetheart ~ Sara Aisha

Kata orang, kerana mulut badan binasa. Rasanya peribahasa itu memang sangat kena untuk aku, sebiji menempek di atas dahi!

“Macam inilah, encik… encik sayang. Sebelum I naik hantu kat sini…”
Kerana mulut, aku dicap sebagai miss sweetheart oleh encik sayang yang semestinya aku tak sayang langsung. Semuanya gara-gara cik gincu merah yang sangat gedik menggeletis macam ulat bulu!
“Kalau macam tu, emak ajelah cari calon untuk kakak. Senang cerita.”

Kerana mulut aku sendiri, emak dan ayah tiba-tiba membawa calon suami untuk aku. Atau lebih spesifik, dia orang bawa encik sayang! Dalam aku baru sahaja mahu reda dan menerima nasib jadi heroin novel kahwin paksa, kenapa pula mamat sengal itu yang jadi heronya? Sudah tidak wujudkah makhluk berkromosom XY yang lain? Kenapa mesti dia?!

“Ya, ya… Saya janji. Kalau… Kalau awak selamat, kalau kita dapat keluar dari sini, saya akan kahwin dengan awak. Just… Just be safe, please…”

Kerana mulut, ‘operasi memutuskan pertunangan’ aku tiba-tiba sahaja berubah menjadi ‘operasi persiapan perkahwinan’. Sedar-sedar sahaja, aku sudah pun duduk di atas pelamin yang pengantin lelakinya ialah tidak lain dan tidak bukan… encik sayang!

Oh, jangan fikir cerita ini berhenti takat itu saja. Kerana dalam kisah pelik ini, terselit juga si dia yang digelar ‘the most dashing, hottest eligible bachelor on earth’. Ya, aku tahu. 

Gelaran ni memang sangatlah melebih-lebih. Tapi hakikatnya, dia memang berkali-kali ganda kacak, bergaya dan kaya berbanding encik sayang. Dan yang paling seronok… encik dashing ini ialah bekas kekasih aku! Cinta pertama zaman muda remaja dulu yang rupa-rupanya masih cintakan aku setengah mati. Aduh… Haru, haru.

Itu belum lagi termasuk kes cik gincu merah yang tiba-tiba mengumumkan diri sebagai musuh ketat aku.
Lalu perjalanan hidup aku yang selama ini landai, normal dan bebas daripada anasir-anasir konflik tiba-tiba sahaja berubah menjadi roller-coaster!

*****

(SEM) RM24.00 - RM21.10
(S/S) RM27.00 - RM23.80

PA Untuk Dia Selamanya~ Syamnuriezmil

Penantian itu menyeksakan...
Untuk melupakan, itu juga menyakitkan...
Tapi, tidak pasti dalam membuat keputusan, itu lebih perit!

Ini semua tentang hati YARA AISYA YAZID. Dia seorang PA yang sangat komited dalam kerjayanya. Bagi Yara, tiada yang lebih seronok di dalam dunia selain mejadi PA kepada Tan Sri Wazir. Namun keseronokan Yara tersekat apabila Tan Sri Wazir jatuh sakit dan melantik anaknya, Hanania sebagai pemangkunya.

HANANIA WIDAD WAZIR seorang yang sangat serius sehingga Yara sering merasa tertekan. Sejak itu, hidup Yara disaster. Kerja sebagai PA tidak lagi seindah syurga. Masalahnya, semua orang tidak berpihak kepada dia, namun hanya Onn saja yang memahami situasinya.

ONN ANDRE OTHMAN, pengurus kedai kopi yang sering dikunjungi Yara. Selama setahun dia cuba mendekati Yara dan akhirnya, Yara nampak usahanya. Oleh kerana hubungan yang masih baru, dia cukup bimbang kalau hati Yara beralih arah kepada Hanania Widad Wazir.

“Saya booking diri saya untuk awak. What I need from you... is patience.” - Yara

“Saya sudah lama menunggu, kalau hanya untuk sebulan lagi, saya masih boleh menunggu. Lagipun pejam celik, pejam celik, dah sebulan. Saya harap nanti awak bawa balik jawapan untuk saya, jangan tinggalkan harapan.” - Onn

Soal hati, susah untuk dimengertikan. Yara cuba untuk tidak memilih, tetapi... kalau dia dipilih, macam mana? Sewaktu berada di Kalimantan, hatinya sudah mula berbelah bagi. Karakter Hanania Widad, mula meragut hati. Habis, macam mana dengan Onn? Susah untuk mematahkan hati orang. Baik patahkan tulang sebab tulang ada 206 batang dalam badan, tapi hati dalam badan cuma hanya satu.

“I already make my decision. I choose you.” - Hanania

Kalaulah pilihan itu hanya sesenang memilih kopi dan teh. Mana satu yang akan dipilih?

*****

(SEM) RM20.00 - RM17.60
(S/S) RM23.00 - RM20.20

Tuesday, 27 May 2014

Cinta: Aspirasi Cinta Dunia Glamor ~ Bahruddin Bekri, Heliza Helmi, Diana Amir, Farah Asyikin, Siti Nordiana, Shahrizan Daud At-Turabi

Kehidupan umpama bunga, dan cinta adalah madunya.

CINTA
aspirasi cinta dunia glamor yang dalamnya mempunyai 25 kisah kasih. Kisah-kisah ini diinspirasikan daripada perbualan bersama Heliza Helmi, Diana Amir, Siti Nordiana, dan Farah Asyikin.

Pada mulanya, kami mahu artis ini menulis sendiri perihal cinta. Biar mereka ceritakan secara jujur pengalaman berkenaan cinta. Kisah-kisah mereka kaya dengan mutiara pengalaman yang dapat menjadi teladan.Namun, akhirnya kami mengerti. Kisah cinta itu juga ada kisah-kisah silam. Ada yang khuatir, mutiara yang kami mahu paparkan akan tenggelam dengan lumpur gosip yang hanya mengenal sensasi.Akhirnya kami membuat keputusan. Kami hanya mengambil inspirasi kisah, menyaring pengajaran berharga, dan jadikan sebuah kisah fiksyen. 

Sebuah cerpen yang langsung tidak ada kena-mengena dengan peribadi artis dan kisah mereka yang sejati, selain daripada inspirasi dan hikmahnya.Inilah kisah-kisah yang kami usahakan supaya pada akhir pembacaan, pembaca memperoleh mutiara hikmah cinta. Ini kerana, cinta bukan bermaksud bersendirian, tetapi umpama kelopak-kelopak bunga yang saling melengkapi sebuah keindahan. Sehelai kelopak tidak akan mampu mencipta cinta. Semoga Allah s.w.t. memberkati usaha ini dan kita semuamemperoleh manfaatnya.

*****

(SEM) RM15.00 - RM13.20
(S/S) RM17.00 - RM15.00

Roses ~ Ilya Abdullah

DZAKRY kecewa, wanita yang dicintai sepenuh hati berkahwin dengan adiknya sendiri. Hari-hari yang dilalui dengan hati yang suram dan Dzakry sudah tidak tahu untuk 'tersenyum'.

Namun, nota berwarna-warni yang diterima telah mengubah jalur kehidupan suram Dzakry. Dzakry mula menjejak si gadis misteri pemberi nota berwarna-warni.

"Nota kaler itu mewarnai hidupku..."

Rose Lin, gadis bisu yang menyimpan perasaan suka kepada Dzakry. Atas ketidaksempurnaannya, nota menjadi bicara antara dia dan Dzakry. Sikap tidak yakinnya itu memakan diri apabila Rima gadis yang turut menyukai Dzakry mengambil kesempatan.

Rose Lin mula menjauh dan membawa hati. Dzakry kecewa kerana Rose Lin masih mahu berdiam diri dan membiarkan Rima terus-menerus berlakon dihadapannya...

Sekuntum rose merah diselitkan pada nota terakhir buat Dzakry...

Adakah cinta pertama Rose Lin akan terus terpendam?

*****

(SEM) RM20.00 - RM17.60
(S/S) RM23.00 - RM20.20

Aurora Hidupku ~ Arin Arida

Ashraf pernah kecewa kerana cinta. Sharlyna pula setia kepada Shahrul Shah yang hilang tanpa khabar berita setelah menabur janji setia mahu membina bahagia bersama. Sharlyna membenci, Ashraf pula berdendam.

Takdir menemukan mereka dalam satu insiden yang tidak terjangka. Sehinggalah berlakunya satu lagi insiden hitam yang telah mengikat kedua-duanya dengan perkahwinan.

Perlahan-lahan cinta hadir menyerikan rumah tangga Ashraf dan Sharlyna. Baru seketika mendakap bahagia, mereka diduga dengan kemunculan semula Shahrul Shah yang membawa berita yang mengejutkan. Tambah parah apabila ia turut melibatkan Ashraf. Sebab mengapa ShahrulShah tega meninggalkan Sharlyna, juga masa silam Ashraf. Kini, kedua-duanya menyebabkan nyawa Sharlyna menjadi taruhan.

Selamatkah Sharlyna? Siapa pula Ku Rell yang tak letih mengekori Sharlyna? Antara Ashraf dan Shahrul Shah, yang mana satu menjadi pilihan Sharlyna?

*****

(SEM) RM29.00 - RM25.50
(S/S) RM32.00 - RM28.20

Hai Cinta?! ~ Isya Humaira


Takdir menyatukan Rania dan Adham di bawah satu bumbung sebagai bos dan PA. Bagi Rania, semua peristiwa malang yang terjadi padanya bagaikan dirancang oleh Adham, walaupun hatinya kuat mengatakan itu mustahil! Dalam benci ada sayang, dalam ego ada cinta!

Kasih yang berputik dirembat rakus oleh rahsia yang bertahun disimpan oleh Tengku Tirmizi. Demi kasih yang mendalam terhadap sahabatnya, (Tengku Ain) Rania membiarkan pasangan sama darjat itu diijabkabulkan. Adham pasrah dengan ketentuan Ilahi. Jika benar Rania ditakdirkan untuknya, pasti akad yang dilafazkan terselit nama gadis itu di bibirnya.

Rania pasrah kerana amat mustahil untuk dirinya bersama Adham setelah rahsia daripada Tengku Tirmizi terbongkar. Bagi Datin Zahidah dan Datin Saleha, Tengku Ain dan Tengku Adham harus disatukan! Demi menghalang Rania, Rania harus hilang!

*****

(SEM) RM20.00 - RM17.60
(S/S) RM23.00 - RM20.20

Saya Pilih Awak ~ Lynn Allyna

Durratul Ain penasaran. Cinta yang disulam bersama cinta hatinya selama tujuh tahun berhadapan dengan kemusnahan. Fakri bakal berkahwin dengan orang lain! Sampai hati Fakri.
Kecewa dengan berita pernikahan Fakri menyebabkan Ain ambil keputusan untuk terima lamaran Puan Maziah, nenek Allissa.

Tambahan pula Ain dah tawar hati untuk meneruskan cintanya dengan Fakri bila hubungan mereka seakan tak direstui oleh emak Fakri. Kerana Allissa, Syed Muammar terpaksa menerima pernikahannya dengan Ain walaupun hatinya masih setia pada arwah isterinya. Ain hanya dianggap sebagai ibu kepada anaknya, bukan pengganti arwah isterinya. Tapi jodoh itu rahsia Allah. Layanan Ain terhadap Allissa dan keluarganya buat hati Syed Muammar tak dapat menolak rasa cinta yang mula bertandang. Ain juga turut rasakan perkara yang sama.

Pertemuan semula dengan Fakri membongkar segalanya. Tiada pernikahan yang berlangsung. Ain bingung.
Siapa punya angkara?
Mampukah Ain berhadapan dengan dugaan demi dugaan yang menimpa dirinya?Mampukah dia pertahankan bahagia yang diimpikan selama ini?Mampukah Syed Muammar jadi yang terakhir di hatinya atau cinta pertama dari Fakri tetap jadi pilihannya?

*****
(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Tuesday, 20 May 2014

Halal & Haram Dalam Islam ~ Dr. Yusuf al-Qaradhawi

Buku ini mengisahkan tentang hukum-hukum dalam kehidupan umum setiap muslim. Ianya sarat dengan hujah-hujah yang kuat dan menjadi panduan hidup umat Islam sekarang.

Antara keistimewaan yang terdapat pada buku ini ialah:
• Menjawab dan menghurai permasalahan ummah pada masa kini
• Memperkenalkan masyarakat kepada dalil-dalil sama ada secara naqli atau aqli.
• Memimpin pembaca untuk makrifah dan mengenali cara istinbat hukum.
• Menjelaskan bagaimana penggunaan kaedah usul fiqh dan kaedah fiqh.
• Mengemukakan fatwa ulama dan pendapat mereka.
• Mendahulukan maslahah dan juga menolak mafsadah dalam mengemukakan hukum ijtihad.
• Tidak terikat dengan hanya satu-satu mazhab.
• Menjawab isu-isu kontemporari dan moden dengan menghubungkan illah dan qias.
Penulis mengakhiri pujian terhadap kitab ini seperti yang dinyatakan oleh al-‘Allamah Syeikh Mustafa al-Zarqa’: “Sesungguhnya memelihara dan memiliki kitab ini menjadi kewajipan dan kemestian bagi setiap keluarga Islam.”

Buku yang turut menjadi rujukan bagi rancangan Cinta Ilmu di TV Alhijrah setiap Khamis dan Jumaat.

*****

(SEM) RM70.00 - RM61.60
(S/S) RM75.00 - RM66.00

Telaga Barahut dan Persoalan Berkaitan Dengannya ~ Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Syeikh Ahmad al-Sobban berkata: "Walaupun banyak riwayat ahli sejarah menceritakan telaga Barahut terletak di Ahqaf, tetapi tidak ada seorang pun yang boleh menetapkan tempat Barahut ini berdasarkan dalil hakiki yang boleh menenangkan akal."

Semoga terbitnya buku Telaga Barahut & Persoalan Berkaitan Dengannya ini akan menjawab segala persoalan yang berlegar di kalangan pembaca dengan kefahaman yang betul. Penulis mengharapkan ia akan menghasilkan satu suasana yang baik di kalangan masyarakat di samping berpijak pada asas ilmiah.

*****

(SEM) RM11.00 - RM9.70
(S/S) RM13.00 - RM11.40

Krisis Syria dan Mauqif Ulama ~ Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Krisis Syria dan Mauqif Ulama merupakan sebuah buku berkenaan pergolakan sebenar yang berlaku di bumi Syria. Buku ini membongkar kezaliman rejim Basyar Asad terhadap rakyatnya sendiri dengan pembunuhan, penjara, penyiksaan dan terpaksa menjadi pelarian.

*****

(SEM) RM25.00 - RM22.00
(S/S) RM27.00 - RM23.70

Makfirah Rasulullah s.a.w. ~ Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Buku ini dikemukakan kepada khalayak dalam memahami secebis sirah kelahiran junjungan besar nabi Muhammad SAW untuk kita menambahkan rasa cinta dan kasih sayang kita kepada Baginda SAW.

*****

(SEM) RM12.00 - RM10.60
(S/S) RM14.00 - RM12.30

Hafazan al-Quran ~ Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Keistemewaan buku ini adalah memberi motivasi kepada penghafal al-Quran, mengemukakan teknik hafazan al-Quran, menyelesaikan pelbagai hukum dan memberi kesedaaran betapa perlunya hafazan al-Quran.

*****

(SEM) RM25.00 - RM22.00
(S/S) RM27.00 - RM23.80

Kalimah Allah: Isu dan Penyelesaiannya ~ Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Rashidy Jamil al-Rashid, Mohd Aizam Mas'od

Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam Usul al -Iman wa al-Islam berkata: Allah bermaksud bahawa Dia Maha Berkuasa atas segala makluk-Nya dan bahawa dia tidak berlaku kecuali mengikut kehendak-Nya. Dan bahawa Dia Maha Menguasai dan Maha Perkasa yang tidak boleh dikalahkan dan bahawa Dia Maha Berkuasa yang tidak boleh dilawan dan di atasi dan tidak sah taklif kecuali daripadanya.

*****

(SEM & S/S) RM10.00 - RM8.80

Friday, 16 May 2014

Yang Dia Pilih ~ Hani Fazuha

Kata orang, cinta itu manis. Kata Hareez, mana ada manisnya kalau orang yang dia cinta harus menjadi adik ipar sendiri. Cinta tidak kesampaiannya pada Lya buat dia hampir tersungkur. Pertemuan yang tiba-tiba dengan Fatia buat Hareez kembali ‘hidup’. Tanpa sedar, skill kasanova yang telah menjadi khazanah kembali muncul. 

“Kalau nak tahu, cubalah.” Hareez senyum senget. 
“Cuba apa?” Fatia tiba-tiba jadi blur. 
“Tak pakai baju depan saya, tengok awak selamat ke tidak.” Mata dikenyit nakal. 
“Awak ni gatal kan?” Terus membulat mata Fatia. 
“Nak tahu gatal ke tak, kahwin dengan saya dulu.” 

Melamar Fatia bukan kerana cinta tetapi kerana dia suka. Bukankah suka itu juga salah satu dari akar cinta? Persoalannya… bolehkah bahagia tanpa cinta? Dan…apabila dugaan datang melanda dengan tawaran untuk Hareez mendapatkan cinta pertamanya bersama Lya, ada banyak hati yang terpaksa dikorbankan. Kerana bahagia itu banyak jalan yang bersimpang, mereka harus membuat pilihan. ‘Setia tidak menjanjikan balasan kesetiannya juga.’ Persoalannya, siapa yang tidak setia diantara mereka? Kesinambungan HATI KALA CINTA ini membawa kita mengenal siapa sebenarnya Hareez Daniel yang pernah ditolak Lya kerana memilih adiknya, Zhafran.

*****

(SEM) RM24.00 - RM21.10
(S/S) RM27.00 - RM23.80

Lelaki Sedingin Dia ~ Syah Shah

Kaki kelab, kaki minum, kaki perempuan. Itu yang Andria dengar tentang Fawwaz Hakim. Memang benar... bagi Fawwaz, perempuan untuk dia hanya teman berhibur. Mereka ditemukan di bumi Cameron ketika masing-masing melarikan diri dari ‘perkahwinan paksa’. Saling tidak kenal tetapi ada sejarah yang tercipta. 

“Mati hidup balik pun kau tak akan layak kahwin dengan aku!” - Andria 

Kata-kata Andria tatkala segalanya terbongkar buat Fawwaz rasa tercabar. Tunggulah, dia akan buat Andria tunduk di kakinya. 

“Dah jadi macam ni baru nak kata tak layak? Masa kau peluk cium aku hari tu, tak rasa pulak tak layak?” - Fawwaz. 
“Jangan nak buat cerita lah!” - Andria. 
“Buat cerita? I’m telling the truth, babe. Nak aku cakap dekat mana tahi lalat kau? Ada berapa? Nak?”- Fawwaz. 

Putar belit Fawwaz berjaya mengaburi mata semua orang. Dan.. kerana bimbang kemungkinan yang satu itu, Andria terpaksa mengalah, menjadi isteri pada lelaki itu. 

“Marriage will never tie me down. Kahwin atau tak, sama aje untuk aku. Bezanya cuma sekarang, katil aku tu sentiasa ada pemanasnya.” - Fawwaz 

Sampai bila hati kering seorang Fawwaz boleh bertahan dengan pesona yang ada pada Andria? Mampukah Andria mengubah Fawwaz menjadi ‘manusia’?

*****

(SEM) RM23.00 - RM20.20
(S/S) RM26.00 - RM22.90

Pesan Hati Untuk Hati ~ Pahrol Mohamad Juoi

Buku ini merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Huraiannya bermula dengan persoalan asas yang berkaitan iman, Islam dan ibadah kemudian menjangkau aspek hubungan sesama makhluk agar pembaca akan sentiasa faham, ingat dan beramal selaras dengan prinsip pengajian yang dinamik.

Buku ini wajar dimiliki kerana ia mendidik hati agar tidak terus alpa namun sentiasa bertakwa kepada Allah dengan memberi penekanan kepada pesan takwa. Menyingkap masalah-masalah yang berlaku dalam kalangan umat dan cara mengatasinya. Membawa mesej agar memurnikan kembali kehidupan beragama. Menekankan soal keberkesanan ibadah-ibadah lahiriah dalam proses pembentukan hati nurani yang baik dengan menyingkap aspek-aspek yang lebih maknawi. Buku ini sesuai dijadikan sebagai teman dalam menelusuri jalan takwa dan panduan dalam bermujahadah.

*****

(SEM & S/S) RM39.00 - RM34.30

Sayang, Marilah Makan ~ Dr. Zahara Abdul Manaf, Nurul Hidayah Whakiddin

Setiap ibu bapa menginginkan anak mereka sihat dan mendapat semua zat yang diperlukan oleh tubuh. Namun, sering kali kedengaran ibu bapa meluahkan kebimbangan mereka apabila si kecil berumur 2 hingga 5 tahun terlalu memilih makanan. Kadangkala ibu bapa kehabisan idea bagaimana untuk menarik minat anak mereka untuk makan terutama makanan yang berkhasiat.

Memahami masalah yang dialami oleh ibu bapa ini, maka buku ini ditulis khas untuk kanak-kanak yang terlalu memilih makanan atau cerewet untuk makan. Sebanyak 66 resipi menarik dan berkhasiat telah disediakan khas untuk kanak-kanak yang cerewet untuk makan. Buku ini turut menyelitkan teknik berkomunikasi yang boleh menjadi panduan semasa berkomunikasi dengan anak ketika makan.

*****

(SEM & S/S) RM22.00 - RM19.40

Ikon Syabab ~ Umar Muhammad Noor

Golongan pemuda bukanlah golongan yang calang-calang. Gelegak darah muda mereka mampu menggerakkan dunia. Siapa pemuda kita pada hari ini, menentukan bangsa kita di hari esok. Ingatlah, masa muda akan dipersoalkan oleh Allah di akhirat kelak.

Ikon syabab menceritakan tokoh-tokoh pemuda Islam zaman dahulu yang pandai menetapkan matlamat dan mengatur strategi untuk mencapainya. Tokoh-tokoh ini layak menjadi ikutan remaja Islam. Terutama dalam menjalani masa-masa muda yang penuh dengan rayuan hawa nafsu dan bujukan syaitan. Jom kenali pemuda Islam berjiwa besar, seperti Yahya bin Yahya, Imam Malik bin Anas, Imam al-Bukhari, Arthaah bin Munzir dan ramai lagi. Kisah-kisah mereka yang dipaparkan dalam buku ini pastinya bakal memberi inspirasi.

*****

(SEM & S/S) RM16.00 - RM14.10

Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir ~ Telaga Biru

Buku Tafsir Ibnu Katsir merupakan tafsir yang besar dan kaya dengan manfaatnya. Tafsir ini menggunakan pendekatan yang sesuai dengan kebijaksanaan Rasulullah s.a.w iaitu merujuk pada al-Quran, As-sunnah serta pandangan para sahabat Nabi s.a.w. Oleh kerananya, tafsir ini menjadi rujukan utama umat Islam dari zaman dahulu hingga kini. Buku ini memudahkan pembaca untuk mempelajari dan memahami Al-Quran dan ditambah dengan penjelasan sebab-sebab turun ayat (Asbabun Nuzul).

"Tidak ada orang yang (lebih baik) menulis tafsir dengan kaedah seperti yang ditulis oleh Ibnu Katsir."
(Imam As-Suyuthi, penulis kitab Tafsir Jalalain)

*****

(SEM & S/S) RM120.00 - RM105.60

Kenali Rasul Kita Muhammad s.a.w: Menyingkap Keperibadian & Cara Hidup Insan Mulia ~ Ahmad Adnan Fadzil

Buku Kenali Rasul Kita Muhammad merupakan hasil terjemahan daripada Matan asy-Syamail al-Muhammadiyyah karangan Imam at-Tirmizi. Buku ini bukan hanya menghimpunkan hadis tentang akhlak dan budi pekerti Nabi Muhammad SAW, tetapi disertakan juga hadis tentang sifat-sifat fizikal, pakaian, makanan, minuman, ibadah, pergaulan dan sebagainya yang berkait dengan kehidupan Baginda secara menyeluruh.

Kelebihan buku ini:
• Gabungan terjemahan, ulasan dan kesimpulan berkenaan riwayat hidup kekasih Allah supaya pembaca memahami keperibadian dan cara hidup Baginda dengan tepat dan menyeluruh sebagaimana tujuan Imam at-Tirmizi menulis kitab asy-Syamail.
• Terjemahan lengkap berbahasa Melayu disertai ulasan yang dapat membantu pembaca memahami setiap hadis asy-Syamail dengan tepat dan baik.
• Mempunyai taujihat nabawiyyah yang boleh dijadikan teladan di setiap bab yang pastinya menjadi nilai tambah bagi buku ini.
• Disertakan foto, gambar rajah dan diagram yang memudahkan pemahaman pembaca.
• Kisah-kisah menarik daripada hadis-hadis yang dipaparkan dalam buku ini dapat mendidik jiwa dan memberi inspirasi kepada pengguna.
• Ekstra! Profil para perawi dan CD kuliah Dr. Hj. Zahazan Mohamed.

*****

(SEM & S/S) RM89.00 - RM78.30

Soal Jawab Remeh-temeh Tentang Bersuci (Taharah) Tapi Anda Malu Bertanya ~ Mohd Azrul Azlen Abd. Hamid, Azhar Mohamed

Buku ini memberi jawapan kepada pelbagai persoalan remeh-temeh berkaitan bersuci (Taharah) yang kadang-kala anda malu untuk bertanya. Persoalan boleh dibahagikan kepada 4 skop:

Perkara kontroversi dalam masyarakat seperti najis, anjing, khinzir, alkohol dan arak.
Perkara berkaitan ibadah seperti jenis air, cara beristinjak, wuduk dan cara mandi, khususnya mandi wajib.
Perkara yang jarang-jarang didengar seperti Khuf, tayamum dan bersuci bagi orang sakit.
Perkara yang memalukan seperti air mani, air mazi, air wadi, haid, nifas, wiladah dan berkhatan.

Kadang-kadang anda tidak terfikir bahawa perkara remeh-temeh ini boleh membelenggu amal ibadah anda. Sahkah amal ibadah yang anda lakukan? Mengapa orang memberi jawapan yang berlainan setiap kali anda bertanya? Dapatkan jawapan sebenar dengan memiliki buku ini di kedai-kedai berhampiran anda!

*****

(SEM & S/S) RM20.00 - RM17.60

Ibu, Kuingin Tahu... ~ Nur Khairunnisa Iskandar

Sebagai seorang ibu Muslim, mungkin ada beberapa persoalan yang menjadi tanda tanya kita berkaitan ilmu aqidah atau keimanan seorang Muslim.

1. Berapakah tahap umur yang paling sesuai untuk menerangkan kepada anak tentang Allah?
2. Adakah anak mampu faham tentang perkara yang abstrak (alam ghaib) seperti alam kubur, syurga dan neraka?
3. Adakah sesuai dan tidak terlalu berat untuk mengajar anak tentang hukum syariah, halal dan haram?
4. Bagaimanakah caranya?

Buku ini adalah sebahagian himpunan pengalaman peribadi penulis dalam proses menuai benih keimanan dalam diri anak-anak, berserta beberapa perkongsian ilmu daripada pendidik lain yang istiqamah dalam menyumbang ke arah melahirkan insan-insan yang insya-Allah soleh musleh.

*****

(SEM & S/S) RM26.00 - RM22.90

Detik Cemas Palestine Kami Datang! ~ Fatimah Syarha Mohd Noordin, Dr. Farhan Hadi Mohd Taib

Woshhh!!! Otak bersemburan keluar. Bertaburan di lantai. Seorang relawan Turki, Chevdet yang sedang merakam foto ditembak tepat di dahi di antara dua kening. Tembus ke belakang.

Banyak lagi episod-episod ngeri di atas kapal Mavi Marmara ketika serangan Zionis ke atas kapal itu. Novel ini merakamkan semula peristiwa berdarah 31 Mei 2010 untuk menjadi tatapan generasi kini dan akan datang. Menjadi sejarah. Peristiwa ini begitu penting kerana ia meniup kencang gelombang kebangkitan seluruh dunia, bangun membantu Palestin, menerobos tembok kematian!

*****

(SEM & S/S) RM17.00 - RM15.00

[Rockerstra] Cinta Mat & Minah ~ Imaen

Mula-mula tengok dia:
Perempuan bengong, jenis bodoh piang, bingai. Perempuan macam ni bagi saja pun aku tak dak mahu eh. Amboi mulut, duk diam tak boleh ke?

Tapi pada pandangan kedua:
Matanya yang teduh dengan bebola mata berwarna coklat muda itu seperti meminta aku untuk berkampung di situ, alisnya lentik seraut jatuh, hidungnya mancung seperti seludang, kulitnya bersih seperti jerawat pun tak berani nak tumbuh di situ... semuanya cantik dan sempurna.

Lalu hati telah berkata:
Cinta hanyalah sepatah perkataan tanpa sebarang rasa, hinggalah seseorang datang bermukim di hati dan memberi makna pada perkataan cinta itu.
Aku sangkut mimpiku di puncak nyala mentari, kau letak cita-citamu di pucuk indah rembulan, lalu di titik manakah kita akan bertemu?

Tapi:
Ujian apakah ini hingga dia yang aku pilih. Mengapa bukan pada stok gadis usrah? Tak salah pun kalau pada stok gadis tudung belit-belit. Atau paling-paling pun pada yang rambut karat saja? Mengapa memilih haprak; memilih yang berbeza? Ya, kuda padi tak patut jatuh cinta pada kuda belang walau sama-sama spesies kuda!

*****

(SEM) RM24.00 - RM21.10
(S/S) RM27.00 - RM23.80

Wednesday, 14 May 2014

Andy Hilton VS Mr. MPP ~ Cahaya Ainn

Andriana, gadis moden yang membesar di luar negara tidak pernah menyangka kehidupannya bakal berubah 180 darjah hanya disebabkan kejadian "itu".

"Err, boleh abang masuk?"
Abang? Ngee.

Siapa sangka,gadis seperti Andriana yang digelar Andy Hilton boleh terjebak dengan kahwi paksa. Dengan siapa lagi kalau bukan dengan Wafiy a.k.a Mr. MPP si mamat skema tu. This is nightmare! Tapi...betul ke semua itu hanyalah mimpi ngeri semata-mata?

"Bising macam mak nenek."
What?! Aku sikit punya vouge ni dia kata mak nenek?

Semakin lama mimpi ngeri itu bertukar menjadi satu mimpi yang indah. Andriana mula menerima hakikat yang dia sebenarnya memang telah ditakdirkan untuk menjadi isteri seorang Mr. MPP. Namun, bukan mudah untuk dia menyulam rasa cinta yang semakin hari semakin menjentik hatinya. Kehadiran Lia sedari awal lagi betul-betul buat dia makan hati.

"Kau ingat satu aje. Wafiy kahwin dengan kau sebab dia kesian dengan kau. Dia tahu kau tu dah tak ada apa-apa pun. Dah macam kain buruk."

Mampukah Adndriana bertahan dengan cacian dan makian Lia, gadis yang turut sama mencintai Wafiy sejak sekian lama lagi? Namun, yang paling penting, mampukah Andriana menerima hakikat bahawa...

"Lia tu...dah jadi sebahagian daripada hidup abang."

Satu barat, satu timur, satu Andy Hilton, satu Mr. MPP, dlam rumah tangga bolehkah bersatu?

*****

(SEM) RM22.00 - RM19.40
(S/S) RM25.00 - RM22.00

Tak Suka Tak Apa ~ Qaseh Qaisara

Paling best kalau jatuh cinta pandang pertama. Tapi yang tak bestnya, kalau cinta langsung tidak berbalas. Entah kenapa dalam ramai-ramai penuntut perempuan, mata Syed Imran hanya pandang Nad. Nak kata Nad tu cantik, biasa saja.

"Nad, awak tak ingat saya ke? Saya Syed Imran. Saya sudah jadi kekasih awak selama enam bulan. Kenapa awak masih tak ingat saya?"

Orang gila mana pula ni sesuka hati mengaku jadi kekasih Nad? Pening nak layan dan tak pernah layan pun. Jangan kata kekasih, kawan lelaki Nad pun boleh dikira dengan jari. Pelik betul. Itu bukan alasan untuk Syed Imran berputus asa. Kata Syed Imran, sekali dia jatuh cinta, selamanya kekal menjadi cinta walau apa pun halangannya.

Akhirnya ketika Syed Imran hampir angkat bendera putih, tiba-tiba Nad balas senyuman Syed Imran. Bukan sebab bunga, bukan sebab kata-kata rayuan, tapi Nad nampak Syed Imran pergi surau. Kata arwah nenek Nad, kalau mahu cari calon suami, biarlah suami yang tak tinggal solat. Kalau lelaki tak tinggal solat, maknanya dia seorang lelaki yang bertanggungjawab. Nad balas senyuman Syed Imran hanya disebabkan itu.

Tapi, bukan mudah cinta mahu bertanda noktah kalau satu pihak umpama gagak di rimba dan di sebelah sana pula umpama merak kayangan. Syed Imran harus kahwin dengan Syarifah juga. Itu kata Puan Salmah, bukan kata Syed Imran. Kata Syed Imran, nama isterinya ialah Intan Nadhira. Bukan nama lain. Kalau tidak, dia tak akan kahwin sampai bila-bila.

Puan Salmah ikutkan juga kehendak Syed Imran, tapi bukan bermakna dia kalah dengan Syed Imran. Dia ada rancangan lebih besar untuk memusnahkan mahligai anak kesayangannya. Mana boleh dibiarkan Syed Imran bersama perempuan yang entah dari mana asal keturunan!

Berjayakah Syed Imran pertahankan mahligainya bersama insan yang dia paling sayang dan apa pula helah Puan Salmah untuk memisahkan Syed Imran dan Nad?

*****

(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Meow! Kau Curi Hatiku ~ Reeani Annur

Seorang hantu kucing. Seorang lagi pembuli kucing. Apabila kedua-duanya bertembung, huru-haralah jadinya. Aik, pasal kucing pun nak bergaduh ke?

"Eh, yang encik duk tengok saja kucing tu kesakitan, kenapa? Tolonglah dia."

"Kucing tu dah tak lama dah tu. Biar ajelah dia mati kat situ. Rim kereta aku ni, kau tak nak tanya pulak teruk ke tidak tercalar kena divider."

"Encik dah langgar kucing tu, lepas tu encik tak mahu bertanggungjawab pulak?"

"Dah dia melintas tak tengok kiri kanan, kau nak salahkan aku pulak? Kucing nilah yang salah. Sepatutnya, dekat jalan raya macam ni mana boleh melintas. Kalau nak melintas jugak, pergilah melintas kat zebra crossing sana. Guna aje lampu isyarat yang dah ada tu."

Tapi biasalah...dalam duk bergaduh macam tu, lama-lama jatuh suka juga. Masalahnya sekarang, si pembuli tu dah ada buah hati, Bella. Si hantu kucing pula single and available, tapi kena paksa kahwin oleh ayahnya dengan duda bertaraf pakcik ala-ala samseng Kampun Dusun, Haji Ripin.

Aduh! Gawat macam ni. Antara Bella dan Husna, Naim suka kedua-duanya. Dua-dua ada persamaan. Hantu kucing, gila kucing dan sayang kucing. Tapi siapakah yang berjaya curi hati dia yang sangatlah takut kucing? Semuanya sebab pada suatu masa dulu!

Antara Naim dan Haji Ripin, Husna lebih sukakan Naim, tapi dia tidak tergamak merampas hak orang. Haji Ripin pula, err...langsung tak masuk dalam tastenya. Bak kata Naim kepadanya, "Kalau kau nak kahwin pun, kahwinlah dengan orang muda macam aku ni. Pilihan ayah kau tu, macam dah tak ada stok lelaki muda kat dalam dunia ni. Teruk betul cita rasa dia."

Pening! Semuanya tersepit dan tak jumpa jalan keluar. Adakah Naim reda jodohnya dengan Bella? Tercapaikah hasrat Haji Ripin hendak memperisterikan Husna?

"Jadi, jawapan muktamad aku, aku hanya akan kahwin dengan perempuan yang aku sayang aje. Kau tahu kan siapa perempuan tu?"

*****

(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Tuesday, 13 May 2014

Di Hatiku Ada Kamu ~ Rinsya Chasiani

RIAN AULIA – Terlanjur cinta pada yang salah mampukah untuk kita tekan ‘padam’ rasa itu dari hati? Pertemuan Adif dan Rian bertitik-tolak temu janji buta yang diatur oleh keluarga. Anehnya pada Rian, lelaki itu sangat misteri dan mempunyai auranya tersendiri. Tanpa desakan mana-mana pihak, lamaran Adif diterima dengan hati yang terbuka oleh Rian sementelah Adif tampak seperti lelaki yang budiman. Namun tidak terduga sebuah kebenaran tersingkap, hampir menjadikan Rian seorang yang kecundang…

AHMAD ADIF RAYQAL – Antara rasa cinta kepada Rian Aulia, kasihnya kepada Adelia, sayangnya kepada arwah kedua ibu bapanya, komitmennya terhadap Idris Holding dan sikap sopannya kepada ibu bapa Rian Aulia menjadikan dia seorang yang perahsia dan sangat misteri kerana di hatinya ada sesuatu yang terpendam…

RIAN yang sengsara…

“Rian tak sanggup, pulangkan semula masa Rian, Rian tak akan kahwin dengan dia. Rian tak sanggup macam ni.” Aku teresak kuat. Nafas terasa tersekat-sekat di dada. “…Rian tak nak mengandungkan anak dia!”

Benciku kepada Adif kian bercambah di sudut hati. Sukar untuk aku menerima hakikat bahawa aku mengandungkan anak lelaki yang terang-terangan merancang untuk memusnahkan hidupku.

“Rian Aulia, awak benci atau tak itu dah jatuh kepada perkara ketiga. Sekarang ni yang lebih penting, Farhan, yang kedua, I will never divorce you.”- Adif

“You threatened my family, you threatened us! Tak puas-puas lagi mengugut kami? Dasar jahanam!” – Rian

RIAN pergi jauh dan PERTEMUAN semula menjadikan Adif sebagai pengejar cinta setia. Dia mahu mengutip semula cinta yang Rian campak merata-rata. Mampukah Adif mendapatkan semula hati Rian yang keras seperti batu? Atau… mungkinkah menggunakan kelicikannya seperti sebelum ini…

“Gila! Lepaslah,” ucapku spontan. 10 minit macam ni masaklah aku. Farhan yang sedang terpinga-pinga berdiri meminggir di tepi kereta tu aku nak buat macam mana?

Aku menolak lagi tubuhnya tetapi masih tak berjaya. Cepat-cepat aku mengangkat kaki dan memijak kaki Adif kuat tetapi tetap juga lelaki itu buat bodoh saja. Tak sakit ke apa dia ni… Hesy! Apasal aku pakai kasut yang tak bertumit ni… Kalau tumit tinggi dua inci atau tiga inci, mesti dia rasa sakit.

“Jangan tendang-tendang abang, tak berkesan punya,” ucapnya apabila dia rasa aku mungkin akan menendang kakinya. Eleh penipu, mukapun dah berkerut macam tu berlagak tak sakit konon. Aku mengetap bibir geram.
“Saya tak terfikir tentang tu tapi terima kasih kerana bagi idea.”

Tapi belum sempat aku mengangkat kaki, tak semena-mena tubuhku tidak menjejak bumi lagi. Aku terjerit kecil apabila Adif mengangkat tubuhku tanpa mempedulikan Farhan yang masih tercegat melihat kami dalam keadaan sebegitu.
“Lepaslah!” Aku memukul bahunya kerana malu sangat. Adif bukan setakat mendukung aku dan berdiri saja tapi dia siap berlari anak mengelilingi kereta. Serius malu sampai aku rasa kalau ada bola sepak kat sini memang aku dah sepak ke muka dia dah.

*****

(SEM) RM25.00 - RM22.00
(S/S) RM28.00 - RM24.60

Friday, 9 May 2014

Kita Kahwin Koboi? ~ Mia Kiff

"Aku akan lakukan apa sahaja untuk memiliki kau, Aufa. Apa sahaja. Kau tunggulah, aku akan buat kau melutut di kaki aku, merayu supaya aku kahwin dengan kau! Aku dah cuba macam-macam cara nak pikat hati kau, tapi sikit pun kau tak nampak keikhlasan aku. Baik, tak dapat dengan cara bertauliah, aku akan dapatkan kau dengan cara tak sekolah!: - Wan Katek

Aufa Dhiya tidak pernah menyangka ugutan Wan Katek menyebabkan dia terperangkap. Malangnya bukan dia terpaksa berkahwin dengan Wan Katek tetapi dengan seorang mat komando! Bukan sahaja bermisai lentik seperti pelepah kelapa, malah berjambang seperti bigfoot.

Selepas akad nikah, barulah Aufa Dhiya menyedari suaminya itu bukan mat komando sesat tetapi seorang pelakon yang baru sahaja memenangi anugerah artis paling popular. Itulah akibatnya mahu berkahwin terburu-buru, sampaikan bakal suami pun kenal melulu. Kahwin koboilah katakan. Siapa yang tidak kenal Qimie Ridzuan? Pelakon tampan yang menjadi dambaan setiap golongan.

Aufa Dhiya dan Khalish Aqimie... kedua-dua mereka mempunyai masa silam yang kelam. Aufa Dhiya mempunyai seorang ayah yang tidak bertanggungjawab. Dia dan mamanya ditinggalkan terkontang-kanting. Kerjaya ayahnya sebagai pelakon membuatkan Aufa Dhiya cukup anti dengan golongan itu. Khalish Aqimie pula ditinggalkan di rumah anak yatim oleh ibunya yang tidak bertanggungjawab. Hidup bersendirian tanpa belaian ibu bapa membuatkan hati Khalish Aqimie beras seperti batu. Sungguh dia tidak kenal erti kasih sayang, dia tidak pandai mengungkap kata cinta. Apa yang dia tahu, cinta itu adalah memiliki, memiliki itu adalah menguasai. Akibatnya, tinggallah Aufa Dhiya di dalam mahligai cinta Khalish Aqimie yang dingin seperti salju. Lantaran itu, Aufa Dhiya nekad, dia harus melarikan diri!

Pemergian Aufa Dhiya membuatkan Khalish Aqimie rasa kehilangan. Bila dekat, asyik bertengkar. Bila jauh, rindu-rinduan. Mampukah Aufa Dhiya mencairkan ego Khalish Aqimie akhirnya? Sempatkan Khalish Aqimie menatap wajah kecil zuriatnya sebelum Aufa Dhiya berlalu pergi? Mampukah Liyana, si pelakon suam-suam kuku yang menggilai Khalish Aqimie mendapatkan jejaka itu? Apakah kesudahan Wan Katek yang tidak jemu-jemu memancing cinta Aufa Dhiya? Saksikan drama cinta penuh ribut dalam Kita Kahwin Koboi?

*****

(SEM) RM27.00 - RM23.80
(S/S) RM30.00 - RM26.40

Hanya Dia... Cinta ~ Farah Husain

Kali pertama melihat si gadis, dia sudah terpaut. Kalau dah namanya Adhan Mikhail, apa yang dia hendak, itulah yang akan dia dapatkan. Langkah paling agresif dibuat. Hantar saja keluarganya merisik si gadis. Tapi, kalau dah namanya Zara Harlina, apa yang orang nak, itulah yang dia tak akan beri. 

"I. Nak. You."~ Adhan. 
"Tapi… I.Tak.Nak.You!" ~ Zara 

Adhan mengejar, Zara berlari. Bila si jejaka berhenti mengejar, Zara mula tercari-cari. Dia akhirnya mengakui, lelaki itu sudah mula menguasai hati. Tapi bila dah berumah tangga, tak semuanya kekal indah macam waktu bercinta. Bibir yang selalu mengucapkan kata manis bergula dah mula bertukar nada. 

“Kadang-kadang rasa penat bercakap dengan Zara ni. Abang tak tahulah, Zara dengar atau tidak.” ~ Adhan. 

Hidup berumah tangga tak semudah yang disangka rupanya. Ujian demi ujian melanda hingga sampai ke satu tahap, Zara hampir berputus asa. Kata dua diberi pada si suami. “Zara akan pergi. And I won’t be coming back too,” ~ Zara 

Apakah yang akan dilakukan Adhan? Menyerah pada keadaan atau bangkit mempertahankan hubungan mereka? Mampukah kedua-duanya mengharungi ujian yang sedang diberi?

*****

(SEM) RM23.00 - RM20.20
(S/S) RM26.00 - RM22.90

Kalau Sudah Berkenan ~ Cempaka Rembulan

Pulangnya Zafry Tan Sri Hamzah ke Malaysia kerana satu alasan, dia layak mendapatkan semua harta sebagai bayaran sebuah kasih sayang yang tak pernah dia dapat dari ayahnya. Pun begitu, ianya tidak semudah yang dibayangkan. Syarat untuk mendapat harta tersebut mesti diambil bersama pakej seorang isteri. Calon isteri pula bukan siapa-siapa, hanya anak seorang pemandu. Dia rasa tercabar tapi diikutkan juga kehendak ayahnya. Sudahnya, Adra Afeefa yang tak bersalah menjadi mangsa satu percaturan. 

“Adra kena tidur bilik yang sama dengan abang ke, atau Adra kena guna bilik lain?” - Adra 
“Kau jangan nak mengada boleh? Kalau kau tidur bilik lain pun, tak adanya kau jadi anak dara balik.” - Zafry. 

Tapi Zafry tak tahu, Adra tu bukan jenis yang mudah mengalah. Apa yang Zafry tak suka, itulah yang dia buat. 

“Abang nak join Adra tak?” Kepala dijengul disebalik pintu bilik air. Niat hati mahu mengusik si suami. Tapi kalau Zafry bersetuju, mati lah dia! “Tak hingin aku…” Zafry menjeling tajam. Ingat dengan buat wajah macam kangaroo comel tersepit celah pintu dia nak tergoda ke? Boleh blah la! “Jangan lupa ambil air sembahyang tau. Kita kumpul pahala sama-sama.” Adra kenyit mata sebelum pintu bilik air ditutup rapat. “Arghhhhh..” Mukanya ditekap pada bantal dan kuat dia menjerit. 

Sakit hati melihat gelagat Adra. Malam ini apa jadi sekalipun dia mahu meneruskan agenda berpeleseran dengan Nafiz. Tidak boleh tidak! Lama-lama, Zafry tergoda juga. Namun, konflik bermula apabila Adra disahkan hamil sedangkan anak adalah perkara terakhir yang Zafry mahukan dalam hidup. Kenapa Zafry mahukan begitu dan apa akan jadi pada perkahwinan mereka selepas itu? 

*****

(SEM) RM24.00 - RM21.10
(S/S) RM27.00 - RM23.80

Dia... Kekasih Hati ~ Sarnia Yahya

Memilih Haikal walau tanpa restu ibunya, Khalisha tetap bahagia kerana Haikal suami yang sangat penyayang. “Lisa minta maaf sebab susahkan abang.” - Khalisha 
“Laa... nak rasa bersalah kenapa pulak. Lisa kan isteri abang. Tentu abang kena jaga Lisa. Dah tanggungjawab abang sebagai suami.”- Haikal 

Bagi Khalisha, tak ada yang kurang dalam rumah tangga mereka kecuali anak. Hampir tiga tahun usia perkahwinan, mereka masih belum dikurniakan cahayamata. 

“Kalau tak ada anak pun, abang dah ada Lisa, itu sudah lebih dari cukup daripada segala isi dunia ni.”- Haikal 

Itu kata Haikal, Tapi kata Khalisha, dia rasa kekurangan. Anak adalah pengikat kasih. Tanpa anak, dia tiada apa-apa untuk mengikat Haikal kekal bersamanya. Kerana itu, rasa curiga sering menghantui diri. Sekecil-kecil perkara boleh menjadi sangat besar buat Khalisha. 

“Dengar dulu, sayang!” Haikal mula mengejar Khalisha. “Nak dengar apa? Dah buat depan mata pun! Itu baru depan mata Lisa. Belakang?!” “Lisa... abang tak macam tu.” Haikal cuba memujuk. “Habis macam mana?! Dah pegang-pegang, cium-cium rambut bagai...” Khalisha sudah hampir menangis. “Apa abang rasa, kalau Lisa buat perkara yang sama?” Pantas Khalisha melangkah keluar. “Abang tahu Lisa tak akan buat begitu pada abang.” Haikal terus mengekori Khalisha ke pintu kondo mereka. 

Apa sudahnya nanti perkahwinan mereka bila ada orang ketiga yang cuba mengambil kesempatan atas kebaikan Haikal?

*****

(SEM) RM24.00 - RM21.10
(S/S) RM27.00 - RM23.80

Yang Pernah Terluka ~ Hana Efriena

Ugutan keras melumpuhkan mulut untuk berbicara. Kerana maruah dan harga diri, dia terpaksa menerima lelaki yang memang mahu menjahanamkan hidupnya. Dia rela demi menutup aib yang mungkin kunjung tiba. Inilah padahnya suka mempermainkan perasaan kaum Adam suatu ketika dulu. – Merlissa Umairah 

Dendam ini tak pernah padam. Orang yang bertanggungjawab ke atas kematian Nadzril perlu mendapat pembalasan. Dia akan buat gadis itu menderita kerana mempermainkan perasaan sahabatnya itu. Dan.. jalan terbaik adalah ‘memaksa’ gadis itu menerimanya sebagai suami. – Syed Adryan Firdaus 

“Aku belum puas buat kau menderita. Jadi, kau jangan ingat perkahwinan ini untuk menutup aib. Kalau kau berani buka mulut, kau akan menyesal” ~ Firdaus. 
“Buatlah apa awak suka. Saya redha, Fir.”~ Merlissa. 

Banyaknya luka yang Firdaus guriskan di hati Merlissa sehingga parutnya memenuhi setiap ruang. Dan…bila hati tiba-tiba bertukar rasa, ruang yang diminta untuk menyemai benih kasih seakan tiada lagi. “Lissa mohon pada Fir, lepaskan Lissa.” ~ Merlissa 
“Fir tak boleh Lissa. Tolonglah… “ ~ Firdaus
 
Jika dendam mahu ditukar menjadi cinta, berapakah harga yang perlu Firdaus bayar untuk ‘membeli’ kembali kepercayaan Merlissa?

*****

(SEM) RM27.00 - RM23.80
(S/S) RM30.00 - RM26.40

Thursday, 8 May 2014

Rumah Kecil di Jabal Uhud ~ Roza Roslan

Allah menjadikan sebahagian manusia sebagai ujian kepada sebahagian manusia yang lain, bertujuan untuk menguji kesabaran dan keimanan hamba-Nya. Sama ada ujian itu membuatkan mereka semakin tunduk menyembah-Nya atau sebaliknya.

Penulis mempunyai ingatan yang sangat kuat. Kenangan pada zaman kanak-kanak dan remajanya digarap dengan baik. Setiap kenangan yang tercatat di dalam Rumah Kecil di Jabal Uhud (RKDJU) bukan setakat travelog diri penulis tetapi juga berkait dengan tetamu di RKDJ yang pernah bertandang sama ada dengan menjejak kaki sendiri ke RKDJU mahupun menjengah secara alam maya.

Setiap tamu yang hadir ada kisah menarik yang boleh dijadikan iktibar dalam kehidupan seharian kita. Ia tarbiah yang benar-benar menusuk kalbu.

PINTU 18: Nikmat Kesukaran
"Kami meninggalkan negara hanya membawa sebuah beg dan beberapa dokumen pengenalan penting. Ibu bapa dan adik beradik kami masih di China. Entah bagaimana keadaan mereka," Aminah bercerita sambil mengesat air mata yang mengalir di pipi."

*****

(SEM) RM34.00 - RM29.90
(S/S) RM36.00 - RM31.70

Kusambut Kelahiranmu: Nota Untuk Ayah & Ibu ~ Adzhar Ibrahim

Memuatkan 1000 nama anak berdasarkan nama tokoh-tokoh Islam terulung dan panduan menyambut kelahiran mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW berserta doa-doa amalannya.

Buku ini menghimpunkan juga maklumat yang jarang diketahui di sebalik nama-nama yang hebat sekali gus memberikan motivasi dan inspirasi untuk mencontohi kehebatan mereka. Istimewanya, ia didatangkan dalam bentuk yang eksklusif untuk keselesaan dan kepuasan pembaca. Wajar dimiliki oleh setiap ibu bapa, khususnya mereka yang bakal menimang cahaya mata baharu.

*****

(SEM) RM30.00 - RM26.40
(S/S) RM32.00 - RM28.20

Cukupkah Wang Anda? ~ Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir

Gaji besar atau kecil tiada bezanya apabila anda tahu apa itu ‘formula kekayaan’. Dalam mengharungi keperluan kehidupan sehari-hari, adakah di antara kita pernah merasai perasaan ‘kecukupan’ wang? Jika ‘cukup’ pun amat sukar rasanya untuk kita menikmati keadaan wang yang melimpah ruah sekiranya keadaan kita tidak berubah.‘Cukup’ merupakan istilah yang relatif buat seseorang individu dengan individu yang lain. Dalam bahasa mudah, cukup buat Individu A tidak semestinya cukup buat Individu B.

Usahlah takut dilabelkan sebagai ‘kedekut’ oleh masyarakat sekeliling sebaliknya takutlah atas apa yang Allah hitung kelak akibat pemborosan kita. Diharap buku ini dapat membantu semua pembaca dalam memperbaiki keadaan kewangan masing-masing dan keluarga serta yang lebih penting mendapat hidayah daripada Allah SWT agar sentiasa diberkati dan lebih mendekati-Nya.

*****

(SEM) RM20.00 - RM17.60
(S/S) RM22.00 - RM19.40

Rahsia Menjemput Rahmat ~ Harlis Kurniawan

Nikmat Allah kepada manusia sangat banyak. Satu daripadanya adalah menanam rasa belas kasih (rahmat) ke dalam hati mereka. Namun rasa belas kasih dalam hati manusia tidak sentiasa ada, kerana perasaan itu berkait rapat dengan iman yang adakalanya turun naik. Malanglah orang yang dicabut rasa belas kasih dari hatinya.

Walaupun demikian, selagi tubuh masih bernafas, kita tetap berpeluang meraih rahmat daripada Allah. Kita tidak boleh berputus asa dalam mengharapkan rahmat Allah kerana rahmat Allah itu meliputi setiap makhluk-Nya. Buku ini memandu kita bagaimana untuk menjemput rahmat agar kita sentiasa tergolong dalam insan yang sentiasa bernaung dalam rahmat dan hidayah-Nya.

*****

(SEM) RM19.00 - RM16.70
(S/S) RM21.00 - RM18.50

Mudahnya Ajar Anak Solat ~ Che Amran 'Raihan', Isyah Radhiah Idris

Perkongsian tip yang berkesan, khususnya bagi ibu bapa tentang bagaimana hendak mengajak dan mengajar anak-anak agar mereka bertambah rajin dan seronok untuk mengerjakan solat bermula dari awal usia kanak-kanak sehinggalah mereka dewasa. Ditulis berdasarkan pengalaman penulis sebagai ibu bapa sepanjang menjalani kehidupan berumahtangga dan dikurniakan lapan orang cahaya mata serta melalui pembacaan, pengalaman dan perkongsian daripada para ibu bapa yang lain. Antara yang menarik dalam buku ini:

· Kepentingan mendidik anak-anak bersolat
· Cara bendidik anak-anak bersolat
· Kenapa anak-anak malas untuk bersolat
· Mengenali peringkat anak-anak dan ketahui teknik yang sesuai untuk memujuk mereka untuk bersolat
· Doa-doa amalan agar anak-anak taat dalam beribadah

*****

(SEM) RM17.00 - RM15.00
(S/S) RM19.00 - RM16.70

Perang Armageddon: Pertempuran Besar Akhir Zaman ~ Web Sutera

Fateh Sa'adi dan makhluk hijau yang masih hidup itu menatap mata masing-masing, menunggu gerakan musuh. Sementara itu, dua tentera cyborg menjauh sedikit tetapi masih kekal bersiaga. "Siapa kau sebenarnya?" Fateh Sa'adi bertanya.

"Sudah gaharu cendana pula. Manusia mudah lupa!" Makhluk itu bernada keras. Fateh Sa'adi teringatkan sesuatu. NamunHassan Sijic melompat dan menerjah.

Pedang dihayunnya sepenuh tenaga ke wajah makhluk hijau itu. Akan tetapi, sebelum mata pedang dapat mendarat ke sasaran, sang hijau itu cepat mengayunkan cakarnya dan memukul pemuda Bosnia itu. Tentera cyborg itu terhumban ke dinding kaca. Kemudian, makhluk hijau itu menembak bebola api ke arah Fateh Sa'adi.

Namun, dapat dielak dengan menerjah ke dinding dan melonjakkan tubuhnya ke atas. Semasa di udara, Fateh Sa'adi terdengar sesuatu benda jatuh di belakangnya. Gedegang!! Prak, prak!!

Beberapa ketika kemudian, satu dinding besar roboh. Lalu, terbukalah piramid itu sehingga cahaya siang memancar masuk ke dalamnya.

"Apa yang terjadi?"

*****

(SEM) RM22.00 - RM19.40
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Wednesday, 7 May 2014

Cik Cinderella dan Encik Tengku ~ Airisz

Nama aku PUTERI NURAISHA. Aku ada mak tiri dan seorang kakak tiri. Biasalah, mana ada mak tiri yang baik. Nama kakak tiri aku Sha. Jahat gila. Orang gila pun tak jahat macam dia. Dia tak sukakan aku, Jadi, ada sebab ke aku nak suka dia? Kirim salam!
Dalam hidup aku ada seorang lelaki yang paling aku tidak suka. Nama dia Ashraf. Tapi arwah ibu cukup suka dengan dia sehinggakan dia suruh aku kahwin dengan Ashraf.

Apa yang jadi masalahnya, aku jatuh cinta dengan seorang lelaki. Nama dia Daniel. Opsss, TENGKU DANIEL. Orangnya segak gila. Kata Jee kawan baik aku, kalau dia dapat kahwin dengan Daniel, setahun tak makan pun dia sanggup. Cerdik sungguh!
Tapi kan, suatu hari tu Daniel beri aku sejambak bunga. Dia cakap dia kutip sebab ada lori bunga dari Cameron Highlands terbalik. Tak percayalah…

Dan dia hantar SMS…
Babe (Dia panggil aku babe.)
Ya sayang (Aku panggil dia sayang.)
Lunch sama (Dia ajak.)
Okey (Aku nak.)
Kat mana (Dia tanya.)
Ayam Penyet Kelana Jaya ( Dalam kepala ingat tempat tu saja.)
Okey cantikkk… (Dia setuju.)

Ya, semuanya cantik belaka. Indah belaka. Tapi selepas itu, semuanya menjadi amat sukar. Aku tidak mampu menolak amanat arwah ibu dan aku juga tidak boleh lupakan cinta aku terhadap Daniel.

Siapa yang bakal aku pilih antara Ashraf dan Daniel?

*****

(SEM) RM21.00 - RM18.50
(S/S) RM24.00 - RM21.10

Jangan Jatuh Cinta ~ Adah Hamidah

Ana Syahidah. Tiba-tiba hidupnya penuh dengan persoalan yang memerlukan formula penyelesaian.

Lelaki yang dicintai = Naim Zulkarnain
“Abang Naim, ingat Ana lagi tak?”
“Ana, budak manja yang selalu menangis tu ke?”

Formula untuk bersatu = Memenangi hati
“Merajuk pun tak guna. Ana tak reti nak pujuk.”
“Memanglah. Masa kecil dulu pun, abang yang selalu pujuk Ana. Ana tak pernah nak pujuk abang.”

Masalah = Bukan pilihan.
“Naim dah nak bertunang hujung bulan ni. Nak tak nak, Ana kena lupakan Naim.”

Lelaki bermasalah psikologi = Muhammad Afdhal
“Sekejap. Nama kau apa?”
“Selena Gomez.”
“Selena Gomez... Erm, pelik, muka kau tak ada pula nampak macam orang putih.”

Formula untuk membantu = Bantuan melalui ugutan
“Sekarang ni, bos nak buat ke tak nak? Kalau tak, saya batalkan aje rancangan nak
pujuk Kak Dahlia.”

Masalah = Ugutan balas.
“Alah, bos berani ke panggil jabatan agama Islam? Sanggup ke kahwin dengan saya?
Kak Dahlia macam mana?”
“Apa susah. Kau jadi nombor satu. Dahlia jadi nombor dua.”

Sayangnya, tak ada satu pun formula yang berjaya hingga membuatkan dia pening sendiri. Mempertahankan cinta memang susah. Berurusan dengan lelaki emosi bermusim juga tidak mudah. Niatnya sekadar membantu, tidak sangka dia terlibat sejauh itu. Ana Syahidah! Perjalanan hidupnya tidak seperti yang diimpi. Jangan jatuh cinta! Masihkah relevan untuk diucapkan sedangkan cinta sudah dijemput masuk ke dalam hati?

*****

(SEM) RM28.00 - RM24.60
(S/S) RM31.00 - RM27.30

Aku Suka Kau Benci ~ Tinta Biru

BERMULA dari satu cabaran, Ikmal bertekad untuk memikat Mia Sarah. Niat asalnya sekadar main-main tetapi hatinya pula yang terpikat dengan gadis kampung tersebut. Namun, gadis itu cukup payah untuk dilembutkan hatinya sekaligus membuatkan Ikmal berusaha memenangi sekeping hati milik Mia sarah.

“Nak buat apa saya beri dekat orang lain? Saya tak suka orang lain, saya suka awak. Sebab tu saya nak bagi dekat orang yang saya suka. Orang yang saya sayang.” - IKMAL
“Hesy... Awak jangan merepek boleh tak? Siapa yang sukakan awak?” – MIA SARAH
“Awaklah, Cik Mia Sarah.” - IKMAL
“Perasan...” – MIA SARAH
“Saya memang perasan pun.” - IKMAL

Cinta tidak boleh dipaksa namun Ikmal sering kali memaksa. Penolakan cinta dan tragedi dia dimalukan oleh Mia Sarah membuatkan Ikmal sanggup melakukan tindakan di luar batas. Tindakan yang didorong atas rasa malu dan dendam. Namun, perasaan bersalah tiba-tiba terbit dalam hatinya dan perasaan sayang pula makin bercambah. Kesalahan besar yang dilakukan harus ditebus. Mia Sarah wajib dinikahinya walau dengan apa cara sekalipun.

“Abang cuma manusia biasa, Mia. Dan sebagai manusia biasa, abang tak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Maafkanlah abang. Sedangkan nabi pun ampunkan umatnya. Takkan Mia begitu keras hati tak ingin memaafkan abang? Abang akui kesilapan yang pernah abang buat tu. Please forgive me…”- IKMAL

“Saya pun manusia biasa juga. Dan sebagai manusia biasa, cukup susah untuk saya melafazkan maaf. Macam yang pernah awak cakapkan dulu, sorry seems to be the hardest word. Saya takkan maafkan awak sampai bila-bila. Awak telah menyakitkan saya. Saya takkan lupa apa yang awak pernah buat pada saya. Takkan pernah lupa...” – MIA SARAH

Keadaan menjadi lebih parah apabila Mia Sarah disahkan menghidap skizofrenia. Ikmal menjadi serba salah dan menyesal. Adakah semua yang berlaku ini berpunca daripadanya? Berjayakah Ikmal membuka pintu hati Mia Sarah? Dapatkah Mia Sarah memaafkan kesalahan besar yang dilakukan oleh Ikmal?

*****

(SEM) RM23.00 - RM20.20
(S/S) RM26.00 - RM22.90

Dah Jodoh I Dengan You ~ Ain Kamalia

Pertemuan Yana dan Ben di sebuah kedai makan telah mencipta sebuah permulaan kisah yang berbunga-bunga dalam hati mereka.

“Mata tu tak payahlah pandang tempat lain, pandang pinggan nasi aje boleh tak? Ataupun kalau teringin sangat nak pandang orang, you pandang I aje… sebab I pun orang.” –Ben

Di situ bermulanya hubungan teman tapi mesra mereka. Semuanya mereka lakukan bersama, hampir seminggu tujuh hari.

“Kenapa you letak nama I Ben 10?”
“Ben 10 tu adi wira tau.”
“Do I look like a cartoon to you?”
“Taklah… You’re an angel to me…”

Peristiwa kuah kari yang tertumpah pada pagi hari telah menemukan Yana dengan Ikmal, si klon Nazim Othman yang ternyata sungguh-sungguh ada hati dengannya. Tak jemu-jemu Ikmal mencuba nasib, meski dalam masa yang sama, Ben sudah menyerahkan sebentuk cincin belah rotan platinum kepada Yana, tanda permulaan kepada sebuah cinta. Cuma halangannya kini, mereka tidak seiman, tidak seagama.

Kepergian Ben ke Australia secara terburu-buru dan tanpa khabar berita telah meninggalkan Yana dengan tanda tanya. Yana setia utuh memegang janji Ben. Telah banyak e-mel yang dikirimkan buat Ben namun balasannya hanya hampa. Situasi itu membuka peluang kepada Ikmal untuk mencuba nasib.

“Apa hobi awak?” – Ikmal
“Saya selalu keluar dengan Ben, sekarang ni saya rindu sangat kat Ben... Ermmm...
Hobi terbaharu saya adalah keluar dengan Ben...” – Yana

Sebuah kejadian tak diduga berlaku. Sebuah peminangan yang diterima oleh keluarganya di kampung membuatkan Yana jadi umpama jasad tak bernyawa. Lebih mengharukan, peminangan itu daripada Ikmal!
Rasa bersalah Yana menggunung buat Ben yang masih diam tanpa khabar berita. Namun, pertemuannya semula dengan Ben menyelesaikan semua teka-teki yang ada. Ben sudah berkahwin dengan perempuan yang segamanya dengannya!

“Cantik cincin tunang!” - Ben
“Thanks! Wedding ring you pun cantik!” - Yana

Apa yang akan jadi saat cinta pertama yang didamba kini milik orang? Orang kata, kalau dah jodoh, lari ke mana pun, tetap akan bersatu jua. Kalau bukan jodoh, dekat macam mana pun akan terpisah jua.

*****

(SEM) RM28.00 - RM24.60
(S/S) RM31.00 - RM27.30

Sepet Jodohku? ~ Ery Aieril

“Ilmu apa yang awak guna sampai saya suka dekat awak? Saya tak boleh nak membenci awak. Bayangan awak sentiasa menghantui diri saya setiap hari. Saya akan jadi gila kalau saya tak nampak awak. Saya rindu sangat dengan awak.”

Bagi Edryka, mamat sepet itu tidak sesuai untuk dijadikan bakal suami untuk dirinya. Katalah apa pun, Edryka tetap menafikan yang dia sudah mula sukakan Rain yang romantik dan pandai menarik perhatiannya itu.

Rain nekad. Walaupun Edryka cuba menjauhkan diri, namun semakin giat dia cuba menawan hati si gadis jual mahal itu. Baginya, melepaskan Edryka, suatu yang akan menjadi penyesalan kerana takkan wujud gadis lain sepertinya.

Tetapi sungguhkah Rain memaksudkan segala janji-janji manisnya agar Edryka menyerah diri kepadanya? Ataupun hanya kerana rahsia yang disimpannya menyebabkan dia harus memiliki Edryka?

Impian Rain untuk bahagia bersama Edryka mendapat tantangan daripada insan lain yang turut menyimpan perasaan terhadapnya. Sehinggakan nyawa menjadi pertaruhan sekaligus Rain menyangka dia bakal kehilangan masa depan yang dia inginkan.

“Ini bukan cinta terlarang. Ini satu cinta yang suci. Saya sedar saya memang tak boleh hidup tanpa awak. Cinta yang suci dan ikhlas akan merasa sakit bila orang yang dicintai dan disayangi meninggalkan kita. Kenapa awak perlu pergi? Susah sangat ke awak nak dengar dan terima semuanya daripada saya! Awak tak beri saya peluang untuk saya bela diri. Saya sayang awak.”

*****

(SEM) RM29.00 - RM25.50
(S/S) RM32.00 - RM28.20
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...