Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Friday 9 March 2018

Ummu Sibyan ~ Ninie Othman

(SEM & SS) RM23.00 > RM20.20

Ummu Sibyan ialah jin betina yang suka mengganggu kanak-kanak di bawah umur dua tahun dan ibu-ibu mengandung. Kehadirannya membawa pelbagai malapetaka kepada keluarga tok ketua. Kemudian satu per satu kejadian seram dan menakutkan berlaku di Kampung Hulu 8 sehingga memaksa Tok Guru Semail bertindak menyelesaikan kes-kes itu dengan bantuan tok ketua, Samad, Berahim dan Leman. Ada yang berdamping dengan iblis sehingga sanggup menggadaikan iman dan ada yang merayu untuk dipulihkan kerana tidak sanggup menjadi mangsa kepada dosa-dosa nenek moyang mereka. Semua kes cuba diselesaikan dengan baik walaupun kadangkala nyawa mereka menjadi galang gantinya. Adakah apa yang diusir itu terus pergi ataupun kembali untuk terus menghantui?

“Waktu senja tu waktu syaitan iblis berkeliaran. Kenapa kamu tak fikir dulu sebelum nak buat apa-apa?” – Kak Mizah

“Aku dah kata jangan ganggu cucu aku. Kenapa kau tunjukkan diri kau malam tadi?” – Mak Senah.

“Aku pulang tanpa nyawa… Aku syaitan dan bukannya manusia… Tidak bernyawa, tidak bernafas… Tetap pulang walaupun sudah mati…” – Arwah Milah

Kampung Hulu 8 mempunyai bermacam kisah misteri yang menakutkan. Kampung yang disangkakan aman sejahtera rupa-rupanya menyimpan kisah-kisah misterinya yang tersendiri. Ada yang mengamalkan ilmu yang berbentuk syirik dan khurafat dan ada yang menjadi mangsa akibat dosa-dosa nenek moyang mereka. Kejadian-kejadian seram berlaku secara bersilih ganti sehingga memaksa Tok Guru Semail bertindak menyelesaikan kes-kes itu dengan bantuan Tok Ketua, Samad, Berahim dan Leman. Lelaki alim itu merupakan orang harapan penduduk Kampung Hulu 8 jika melibatkan hal-hal ghaib dan mistik. Kes-kes yang melibatkan saka, Ummu Sibyan, hantu raya, hantu bangkit dan badi mayat cuba diselesaikan dengan menggunakan ayat-ayat suci al-Quran dan ia berjaya dengan izin ALLAH. Ada juga yang melibatkan orang-orang dari kampung sebelah tetapi semuanya berjaya diselesaikan dengan kebijaksanaan Tok Ketua dan Tok Guru Semail. Ada yang berakhir dengan ‘happy ending’ dan ada juga yang ‘sad ending’ tetapi ia merupakan pengalaman-pengalaman yang paling berharga buat mereka yang terlibat. Banyak ilmu baru dan iktibar yang diperolehi dalam tempoh masa itu.