Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Thursday 14 September 2017

Suamiku Dajjal ~ Aiman Banna

(SEM & S/S) RM30.00 > RM26.40

Sebuah novel yang mengisahkan tentang seorang perempuan yang bernama Safia, yang terlalu inginkan pasangannya seorang ustaz. Hal ini kerana dia terlalu banyak tengok drama-drama dan baca lambakan novel jiwang yang mengisahkan tentang cinta lalu dia pun keawang-awangan untuk ada jalan cerita yang sama.

Tetapi, takdir tetap takdir dan ianya tetap akan hadir. Ditakdirkan dia bernikah dengan seorang lelaki yang berkopiah dan tidak pernah lepas kopiah selama dia kenal dengan lelaki itu 2 bulan lepas. Dia expect perfection daripada lelaki itu.

Rupa-rupanya; si kopiah itu ada masa silam yang sangat teruk sehinggakan bila Safia tahu tentangnya, dia kata; “KAU DAJJAL! KAU JANGAN HADIR DALAM HIDUP AKU LAGI!”

Adam; dia tahu dia Adam yang ada banyak jahiliah. Kerana apa yang Safia baru terima daripada whatsapp yang entah daripada siapa itu hanyalah 1 per 100000 dosa & jahiliah yang dia pernah buat. Isterinya terus marah dan mahu lari dari rumah.

Adam tenang, tidak mahu emosi. Adam teruskan bacaan Quran. Dia sedang membaca surah Furqan dengan tartil. Kebetulan, Adam singgah bacaan di muka surat terakhir surah itu. Dalam surah Furqan, ada 3 dosa yang ditekankan pada muka surat terakhir; dosa syirik, membunuh & berzina.

Beberapa air matanya jatuh setitis demi setitis atas lembaran Quran yang mulia itu. Berdegup kencang jantungnya seiring dengan denyutan penyesalan & taubatnya.

Bila dia tengah lihat isteri yang baru dinikahinya itu sungguh-sungguh mahu tinggalkannya, packing barang mahu keluar rumah, makin dia teresak-esak menangis kerana isterinya tidak tahu lagi 3 serangkai dosa yang telah dia lakukan dahulu. Kalau baru tahu dosa yang bagi dia kecik dan simple itu pun respond sebegini, kalau tahu yang lain entah macam mana.

Tetapi dia tahu, dia sudah cuba berhijrah tinggal jahiliah tetapi tidak boleh dengan sekali taubat terus jadi malaikat. Dan lagi sakit bila orang masih judge dirinya yang dulu. Apatah lagi yang judge & tak percaya dia itu isterinya yang dia cinta.