Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Friday 24 February 2017

Setia ~ Reen Syazreena

(SEM & S/S) RM26.00 > RM22.90

‘Mohon jangan jatuh hati pada I. I akan mati!’

DUA potong ayat itu membunuh rasa. Dua baris amaran itu pemusnah anganan impian. Dan kerana bait kata itu, enam tahun Rania menyimpan rahsia dan membungkam rasa. Enam tahun Rania cuba bangkit daripada kepalsuan. Sangkanya, kisah si palsu itu telah tamat dan tak akan pernah punya sambungan lagi di saat dia berpegang pada realiti. Namun, mereka bertemu…

“But life ain’t a fairy tale. Prince charming tak wujud,” ujar Rania dengan nada kecewa.
“Sebelah you ni bukan prince charming, ke?”
Rania mencebik. Tak kelakar langsung lawak Zafrill. “Perasannya.”
Zafrill ketawa lagi. “Well, except for status I yang bukan kerabat diraja, I rasa I seorang yang charming. Charming enough for you.”
“Mana-mana I pergi, you ada je. You tak ada kerja lain ke Rill?”
Zafrill ketawa. “I kan bayang-bayang you.”

APABILA realiti dan fantasi bergabung menjadi satu, dia keliru. Cuma yang pasti, dia tak akan biarkan dirinya tertipu lagi. Namun Rania tersepit jua…

“Nia, abang I sangat cintakan you.”
Rania angkat muka memandang Zafira. Lama dia memandang adik Zafrill ini sebelum dia bersuara. Teringatkan WhatsApp Iskandar, waktu sama teringatkan juga wajah sayu Zafrill yang pertama kali dimaklumkan berita tentang perkahwinannya.
“Iskandar juga sangat cintakan I.”
Zafira sedikit merengus. Geram sangat dia apabila asyik nama lelaki bermulut puaka itu yang disebut.
“Tapi you cintakan abang.”
“Bila masa I cakap I cintakan dia? Kalau you minta I kahwin dengan dia sekarang ini hanya disebabkan dia sakit nak mati, bukankah itu bermakna apa yang I lakukan hanyalah atas dasar simpati, bukan atas dasar cinta.”

Siapakah pilihan Rania? Masihkah dia menjunjung ego kerana kisah silam keluarganya atau merealisasikan kesetiaan antaranya dengan Zafrill yang melukakannya dahulu?