Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Thursday 12 November 2020

Cinta Senakal Dia ~ Lauren Alyrra

(SEM & SS) RM30.00 > RM27.00

“KAU tu hanya menumpang saja dalam rumah ni. Tak payah nak berlagak sangatlah ya. Umi dan ayah kau pun dah mati, kesian kau tinggal sorang-sorang. Kenapa kau tak ikut aje mereka sekali? Kan senang kerja aku. Ini tak, menambah beban lagi adalah. Aku tak faham kenapa suami aku tu nak sangat ambil kau tinggal dalam rumah ni sedangkan beban yang ada ini pun dah tak tertanggung.” 

Itulah kata-kata sinis dari Mak Tehnya, Puan Rohana yang hampir setiap hari didengari oleh Irdina. Sedih hatinya apabila dihina sebegitu tapi disabarkan saja. Adat menumpang memang begini. Bukan semua orang sukakan kehadiran orang baru. Wanita ini mula menunjukkan rasa tidak sukakan Irdina Qaisara sejak kedatangan Irdina ke rumah ini. Bukan saja Mak Teh yang tidak menyukainya, anak-anaknya yang lain juga tidak menyukai Irdina. Hanya seorang saja anak Pak Teh dan Mak Teh yang menyukai kedatangan Irdina di dalam rumah ini. Syahid. Anak sulung Pak Teh dan Mak Teh. Hanya Syahid saja yang sanggup rapat dengan Irdina. 

“Qaisara faham Mak Teh, tapi Mak Teh tak perlulah ungkit soal arwah umi dan ayah saya. Mereka sudah selamat di alam sana. Kalau Mak Teh tak puas hati dengan saya, Mak Teh cakap saja. Tak perlu nak aibkan arwah umi dan ayah saya. Mereka tak ada buat salah apa-apa pun dengan Mak Teh.” Lancang saja Irdina membalas kata-kata Puan Rohana itu. Puan Rohana mula mengerut kening. Sakit hatinya dengan kata-kata anak saudara suaminya. 

“Sepatutnya rumah tu suami aku yang dapat dan bukannya kau. Kau apa tahu tentang harta ni, Qaisara? Nak menanggung diri sendiri pun tak mampu, inikan pulak nak menjaga harta pusaka. Baik kau serahkan aje semua harta tu pada suami aku. Pakcik kau jugak.” 
“Itu harta arwah umi dan ayah saya, kenapa saya nak serahkan kepada orang lain pulak? Ya, saya tahu Pak Teh tu pakcik saya, tapi hukumnya adalah haram kalau aniaya anak yatim. Mak Teh nak masuk neraka ke sebab menyalah-gunakan harta anak yatim?” tempelak Irdina yang sudah sakit hati dengan sikap Mak Tehnya. 
“Kau sepatutnya mati sama dengan arwah umi dan ayah kau! Dasar anak yatim tak mengenang budi! Menyusahkan aku je jaga kau. Bukannya dapat apa-apa balasan pun.” Puan Rohana terus berlalu dengan jelingan tajam dihadiahkan kepada Irdina. 

Irdina menekap dada kiri dengan sebelah tangan. Perit dadanya menahan perangai Puan Rohana yang sebegitu. Sebegini hinakah dirinya menjadi anak yatim piatu? Teruk ke perangai dia sehingga arwah umi dan ayahnya juga dikaitkan?