Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Friday 27 January 2017

Katak di Luar Tempurung ~ Syed Alwi Alatas

(SEM & S/S) RM18.00 > RM15.80

Man ‘arafa Nafsah ‘arafa Rabbah

Jangan sekali-kali membunuh impian yang baik. Selama impian itu mulia dan tidak bertentangan dengan agama, maka sila kejar dan raih. Jangan biarkan orang lain menguburkan impianmu. Impian itu adalah permulaan daripada sebuah pencapaian.
Pada masa kini, boleh dikatakan ramai yang menghadapi konflik self-confidence dan self-esteem. Apabila terdapat sedikit kekurangan atau kecacatan pada diri seperti gemuk, berkulit gelap, miskin dan sebagainya, kita hilang keyakinan diri. Kita lupa bahawa kita ada banyak lagi kelebihan lain yang Allah berikan.

Malangnya apabila kita terlalu memikirkan kelemahan dan kekurangan diri, kita terus mundur kebelakang, tertindas dan tidak berdaya maju sehingga gagal untuk menyelidik kelebihan diri yang boleh digunakan untuk berjaya di dunia dan akhirat.
Oleh itu, buku ini ingin mengajak pembaca membangunkan keyakinan diri, tidak lagi berterusan berkata “tak boleh”. Sebaliknya, katakanlah “saya boleh” dan lakukannya tanpa keraguan. Yakinlah setiap daripada kita memiliki kemampuan yang unik yang dijadikan-Nya. Kita hanya perlu mengetahui kelebihan yang kita miliki dan menggunakannya sebaik mungkin.