Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Monday 10 December 2018

Nota Pasca Haji ~ Roza Roslan, Muhd Kamil Ibrahim

(SEM & SS) RM25.00 > RM22.00

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, “Sesungguhnya Rasulullah bersabda, ‘Umrah ke satu umrah lainnya adalah penebus dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tidak ada pahala baginya selain syurga’.” (Riwayat Bukhari)

Ibadat haji wajib dilakukan hanya sekali seumur hidup. Itu pun jika mampu. Lalu haji mabrur menjadi impian dan harapan setiap jemaah. Tiada balasan melainkan syurga.

Anugerah ini bersyarat. Ia perlu dirancang dan diusahakan. Malangnya tidak ramai yang bergelar ‘haji’ dan ‘hajah’ berjaya mengekalkan haji mabrur hingga akhir hayat.

Ada yang gagal sebaik sahaja pulang ke tanah air. Lihat sekitar. Sudah ada yang ‘tidak solat berjemaah di masjid’ bagi bagi si haji dan ‘tidak menjaga aurat’ bagi si hajah. Ini bukan perwatakan dan akhlak bakal ahli syurga. Jika di Tanah Suci, segala-galanya terpelihara, mengapa pulang ke tanah air kembali kepada watak asal?
Sangatlah rugi jika haji mabrur tidak dipertahankan kerana bagi kebanyakan orang peluang menunaikan haji hanya datang sekali.

KANDUNGAN
BAHAGIAN 1: NOTA MKI
Bab 01 Belum Sampai Ajal
Bab 02 Bila Sampai Ajal?
Bab 03 Penghapusan Dosa
Bab 04 Rukun Islam
Bab 05 Mabrur
Bab 06 Perjalanan
Bab 07 Solat Berjemaah
Bab 08 Bangun Malam
Bab 09 Berpuasa Sunat
Bab 10 Bertaubat
Bab 11 Haji Bakhil
Bab 12 Orang Tersayang
Bab 13 Dewasa
Bab 14 Taman Syurga
Bab 15 Makkah dan Madinah