Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Monday 16 December 2019

Malacca Has Fallen ~ Izzuddin Al-Jitrawiy

(SEM & SS) RM28.90 > RM26.00

Sejarah yang diwar-warkan kepada kita sebahagiannya telah diubah malah yang lebih malang lagi apabila sejarah sebenar kita telah disembunyikan maklumatnya. Generasi muda sekarang terpinga-pinga dalam mencari identiti diri kerana tiada satu contoh atau ikutan dari kalangan bangsanya. Sedangkan bangsa kita adalah bangsa yang hebat, bangsa yang pernah menjadi tumpuan dunia. 

Apakah kekuatan yang menjadi sandaran moyang kita terdahulu sehingga anasir-anasir luar tidak mampu untuk memanipulasi mereka. Mengapakah kita sekarang mudah terhanyut dalam arus sosial yang kian parah? 

Benarkah Kesultanan Melayu Melaka tewas dengan Portugis kerana berperang hanya menggunakan tombak dan keris? Penjajah yang datang menjajah dan menjarah tanah air serta minda kita kini bagaikan sudah berjaya menguasai segalanya. Kini, bangsa Melayu dilihat sebagai suatu bangsa yang mundur, malas dan tidak mampu untuk menjad ‘Tuan Tanah’ di tanah airnya sendiri. Segalanya kabur dan terus terkubur harapan moyang kita untuk menjaga keamanan serta kedaulatan tanah ini.