Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Thursday 25 June 2020

Keliwon ~ Ilya Abdullah

(SEM & SS) RM25.00 > RM22.50

SEKIAN lama tidak pulang ke kampung, Aariz kembali setelah menerima berita kematian ibunya. Harta peninggalan arwah ibunya, Puan Mastura dimiliki Aariz. Kejadian pelik yang berlaku di banglo peninggalan Puan Mastura menyebabkan Aariz tidak jadi kembali ke bandar semula. Awalnya dia mengesyaki kejadian pelik dan menyeramkan itu kerja ayah tirinya, Norden. Sangkaan Aariz meleset. Kematian dan kehilangan mula menghantui penduduk kampung semula. 

Kisah Mbah Esah dan keturunannya dibangkitkan. Mbah Esah pengamal ilmu hitam yang ditakuti penduduk kampung. Asal usul keturunannya, ilmu yang dimiliki harus diwariskan kepada yang waris perempuan. Puan Massuri cucu kedua Mbah Esah sudah menunjukkan taring. Tidak lagi berselindung. Penduduk kampung dalam ketakutan. Aariz menjadi penghalang. Tegar menolak ilmu turun-temurun itu. Namun, ada rahsia lain yang tersingkap satu per satu yang bakal memberikan kejutan kepada Aariz. 

“Aku cuma tahu keliwon tu malam jumaat. Katanya malam tu makhluk-makhluk halus berkeliaran. Maksud aku hantu.” - Aariz “Lebih baik kamu tak usah terus pulang. Bermalam di rumah kami. Ada bilik tamu disediakan. Lagipun malam ini malam Jumaat keliwon. Malam keramat.” - Puan Massuri “Lebih baik kamu tak usah terus pulang. Bermalam di rumah kami. Ada bilik tamu disediakan. Lagipun malam ini malam Jumaat keliwon. Malam keramat.” - Puan Massuri Rahsia apakah yang telah diketahui Aariz? Apakah kesudahan kisah Keliwon? Selami keseraman karya Ilya Abdullah ini. Anda pasti merasa seperti ada yang memerhatikan anda ketika membaca kisah ini.