Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Thursday 13 August 2020

Belajar Memberi & Berkongsi


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Belajar memberi apa yang kita suka.

Satu waktu dahulu, memberi & bersedekah bukanlah sesuatu yang sering dilakukan. Adakala saya kedekut pada sesuatu barang milik sendiri. Saya berjimat untuk menyimpan hingga adakala terabai bab bersedekah.

Dan pada satu ketika, ada seorang dua hamba Allah ini menyedarkan saya perlahan-lahan bab berkongsi, bersedekah & jangan kedekut. Sedekah tidak memiskinkan kita. Malahan Allah ganti dengan lebih baik.

Betul. Pernah satu ketika, saya berkira-kira nak beri sedekah RM5 atau RM10. Saya pandang-pandang duit dalam dompet. Ikut hati, nak beri yang sikit. Tapi entah kenapa, tiba-tiba terlintas kisah tentang sahabat Nabi yang bersedekah. Bila dah begitu, saya keluarkan terus RM10. Saya kata dalam hati, 'Nilai ni memang aku sayang, tapi takpelah. Ada rezeki lain.' Dan betul, lepas beberapa hari, Allah ganti dengan lebih baik. Allah beri saya merasa makan ditempat mahal dengan harga berganda-ganda. Dan kejadian yang sama juga berlaku untuk ketika tertentu. Allah ganti balik dengan sesuatu yang kita tak sangka-sangka. Allah beri untung berniaga, Allah beri makan sedap, Allah beri rezeki berjalan merata-rata, Allah beri diri & keluarga sihat dan macam-macam lagi.