Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Tuesday 23 October 2018

Ngauman Cindaku ~ A. Darwisy

(SEM & SS) RM26.00 > RM22.90

Di dalam catatan seorang Residen Jeneral British tahun 1884 yang telah dibukukan secara akademik, ada dinyatakan tentang sekumpulan manusia yang biologinya boleh berubah menjadi seekor binatang. Ini mendorong Scha, seorang wartawan majalah, merungkai cerita di sebaliknya. Penyertaan Balqis, seorang pelajar tahun akhir Komunikasi Massa dan Kewartawan ke dalam sidang redaksi itu mempertembungkan mereka kepada hujah sains dan kepercayaan hantu juga tahyul.

Pada masa yang sama, kepulangan Faizal sekeluarga ke kampung halaman diduga dengan petaka apabila anak bujangnya, Fareez hilang tidak dapat dikesan. Faizal meminta bantuan masyarakat orang asli untuk menjejak anaknya tetapi dia tidak sedar, penduduk di sana juga sedang berdepan dengan serangan makhluk buas yang keluar dari hutan, mencari makanan setiap kali malam bulan mengambang.

Apa mungkin segala kejadian seram, mistik dan misteri yang berlaku di kampung itu berpunca daripada peristiwa lampau pada tahun 1948? Tragedi berdarah melibatkan tujuh buah keluarga dibaham hidup-hidup dan dipercayai angkara bangsa cindaku.

Dapatkah Scha dan Balqis menyelesaikan misi mereka? Apa yang terjadi Fareez sebenarnya? Dan wujudkah bangsa cindaku? Siapakah mereka?

“Bunyi gemerencing yang kita dengar tadi... datangnya daripada rantai besi yang dipasungkan pada kaki harimau.” – Faizal

“Ini sketch yang aku dapat bila temuramah orang kampung beberapa bulan lepas. Mereka percaya tiap kali fenomena bulan penuh, benda ni akan keluar dari hutan dan minum air di sepanjang Sungai Tembeling. Menarikkan skop kita?”– Scha

“Itu bukan harimau biasa tapi...harimau jadi-jadian!” – Maimun