Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Saturday 30 March 2019

Bangkitkan Aku Kembali ~ Sophilea

(SEM & SS) RM24.00 > RM21.10

100 tahun lalu Suri di bawa lari oleh Musa di bantu oleh Mbah Timah ke negara seberang kerana tidak mahu di kahwin kan dengan penjajah Inggeris. Namun di Bukit Tinggi Suri jatuh cinta pada Hendra dan menghawini lelaki itu. Musa berdendam dengan pertolongan iblis yang di bela Mbah Timah Musa bunuh Hendra dan Suri pada satu malam. Namun dia terpaksa ikut syarat yang di tetapkan.

“Syarat kedua kepala dan tubuhnya harus di pisahkan. Di tanam berasingan. Darah dari kepalanya harus di tadah dan di berikan pada aku untuk santapan makhluk itu. Kalau ingkar kau akan terima balasannya. Ingat Musa aku mahukan kepalanya dan darah dari kepalanya. Kitas ama-sama dari Seberang. Aku yang bawa kau dan Suri ke mari.”

Musa mungkir janji kepala Suri di bawa pulang ke tanah melayu. Sejak itu Mbah Timah menjadi hamba kepada iblis peliharaannya. Anak Suri dan Hendra yang menyaksikan kejadoan itu nekad untuk membalas semua perbuatan Musa. Dia akan kembalikan kepala Suri kembali untuk di bangkitkan jasadnya.

100 tahun kemudian dendam masih bersisa. Di tambah dengki khianat teman sendiri. Zakuan yang membawa waris terakhir keturunan Musa sering di ganggu. Patung Sabrina kepunyaan Hana di resap iblis laknatullah. Hakim, yang di sangkakan teman menghantar sihir pemusnah. Percutiannya ke Bukit Tinggi merungkai satu misteri saling berkaitan. Makan di sebelah rumah dan moyangnya mempunyai pertalian. Satu titis darah Haida bersatu dengan kalung Suri tapi Cuma mampu mebangkitkan jasad tanpa jiwa.

Sejak itu mereka sering di ganggu. Bayu dan budi waris keturunan Suri tidak pernah berhenti membalas dendam sehingga Mahani si anak kecil waris musa menjadi galang gantinya.

Iblis itu, la Khun menunggu masa untuk di sajikan dengan kepala Suri. Mbah Timah hidup ratusan tahun kerana menjadi hamba iblis. Di mana kepala Suri disimpan? Di mana jasad mahani di tanam. Tanpa keduanya dendam tak akan terhapus. Tanpa keduanya Zakuan dan haida akan terus di ganggu.