Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Monday 26 October 2020

Mengapa terkadang saya boleh menjadi alim & terkadang boleh menjadi zalim? ~ Muhammad Muhyidin

(SEM & SS) RM13.00 > RM12.00

"Kadangkala, saya amat mudah bangun malam, berzikir penuh khusyuk, bahkan menangis sayu memohon keampunan atas dosa-dosa dan munjat atas harapan. Hati saya mudah tersentuh melihat orang miskin dan fakir dan saya akan terus berikan duit tanpa ragu. Tetapi kadang-kadang saya begitu malas, jangankan tahajjud, solat wajib pun ditinggalkan, berubah menjadi jahat. Malah arak pun pernah saya teguk. Kadang-kadang saya rasa amat dekat dengan Allah. Tetapi kadang-kadang sangat jauh dari-Nya. Apa yang sebenarnya terjadi dengan iman dan keperibadian saya, ustaz ... ?"

Keluhan seperti ini sering didengari, tidak termasuk keluhan yang tidak pernah diluahkan. Kita semua pasti mengalami perkara seperti ini. Merasa iman di hati sangat kuat, soleh dan alim tetapi di waktu lain, iman di hati terasa mati, cenderung kepada mungkar dan zalim. Di manakah silapnya? Mengapa kualiti iman menjadi sangat kritikal dan goyah? Seolah-olah mutu keislaman dan keimanan kita sentiasa bertarung antara kekuatan dan kelemahan. Hinggakan diri kadang-kadang boleh menjadi alim (dikala iman menang) dan kadang-kadang menjadi zalim (dikala nafsu menang). Waktu iman menang, kita menjadi baik, lembut dan alim sebaliknya sewaktu nafsu menguasai diri kita akan menjadi jahat, keji dan zalim.