Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Friday 11 December 2020

Cerita Seram di Penjara Pudu ~ Nor Shahid Mohd Nor

(SEM & SS) RM25.00 > RM24.00

PENJARA PUDU mula dibina oleh Kerajaan Inggeris pada 1891 dan siap sepenuhnya pada tahun 1895. Ketika itu ia dkatakan salah sebuah penjara termoden di dunia, mempunyai 600 bilik tahanan.
la dibina di kawasan Hutan Pudu seluas 10 hektar di tapak perkuburan Cina. la diambilalih oleh tentera Jepan yang memerintah Malaya dari tahun 1941-1045.

Tentera Jepun juga mengebumikan ramai tentera yang terkorban selepas menang Perang Dunia Kedua di Malaya. Ini menjadikan kawasan sekitar Penjara Pudu satu tapak perkuburan yang besar. Roh-roh yang tidak tenang daripada bangsa China,Inggeris dan Jepun sering mengacau mejelma dalam pelbagai bentuk atau imej yang mengerikan. Paling menonjol ialah di bilik gantung di mana beratus-ratus banduan menerima hukuman gantung dan roh mereka dikatakan berhantu dan
mengacau para petugas serta banduan yang masih hidup hampir setiap malam.

Penjara Pudu beroperasi selama 116 tahun sehingga dirobohkan pada tahun 2010 untuk membina pusat perniagaan, hotel dan pangsapuri, menyirnpan banyak kisah seram yang menakutkan. Kisah-kisah seram dalam buku ini adalah kisah benar, dialami sendiri oleh kakitangan dan warden. Penjara Pudu selain banduan dalam tahanan terutamanya pada lewat malam dan awal pagi. Gangguan oleh hantu-hantu ini memang menyeramkan, malah ada yang terasa mereka seolah-olah ditolak, dicekik, ditampar atau dicakar.


Penulis, selain mengumpul kisah-kisah seram yang dialami oleh kakitangan turut mengalami
pengelaman yang serupa. Penjara Pudu kini dalam lipatan sejarah, tetapi adakah roh-roh yang menghuninya sejak sekian tahun akan meninggalkan kediaman mereka setelah siapnya kompleks perniagaan dan pangsapuri, atau akan kekal di situ dan menganggu penghuni yang baru?