Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Thursday 7 February 2019

Mek Siah ~ Izam Nor

(SEM & SS) RM25.00 > RM22.00

Tiga tahun terlantar sakit dan nazak tetap tidak memutuskan nyawa Mek Siah. Dalam keadaan tubuh yang tinggal tulang, Mek Siah masih mempertahankan apa yang dimilikinya. Dia merasakan dirinya masih muda dan kuat. Tidak mahu berpisah dengan apa yang menghuni tubuhnya.

Pada waktu yang sama, penjelasan demi penjelasan di atas keterlanjuran waktu silam sering menghantui. Dalam keadaan yang semakin lemah, Mek Siah mahu mencari pewaris untuk pendamping yang sudah sekian lama berkhidmat untuknya.

"Cepat sembuhkan mak. Hanum tak daya dah. Hanum bukan bencikan mak, tapi keadaan mak selalu buat Hanum tertekan. Mak tak kesiankan Hanum ke?" -HANUM

Tiga tahun juga Hanum menjaga Mek Siah dengan sabar. Biarpun hanya seorang menantu, namun dia lebih tahu apa yang ditanggung oleh mentuanya. Baginya, Mek Siah bukan lagi ibu mentuanya. Ada sesuatu yang menghuni jasadnya. Hanum seringkali berhadapan dengan perkara pelik dan menyeramkan. Tanpa sedar, dirinya sedang diperhatikan oleh sepasang mata yang tak terlihat jasadnya. Darah Hanum yang menis turut menjadi idaman Mek Siah. Antara rela dan paksa, Hanum setuju mewarisi apa yang menjadi milik Mek Siah.

"Tak boleh tidak, Saad.Esok aku kena  'kerjakan' Mek Siah. Entahlah, susah aku nak jelaskan. Tapi aku terbau mayat." -HAJI LAMIN