Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Monday 21 February 2022

Dia Maryamku ~ Shafatin Yusof

(SEM & SS) RM32.00 > RM31.00

I can handle the truth. It’s the lie that kills me.” ~ MARYAM 

Waktu dan takdir menemukan mereka dalam sebuah perjalanan. Indah pada permulaan namun di sebaliknya terlindung sebuah kepahitan. “Perjalanan kita menuju pengakhiran yang sama, meskipun berbeza laluan dan permulaan.” ~ FATEH ADDIN 

Dalam perjalanan itu mereka adalah satu. Mereka kehilangan, mereka ditinggalkan. Kehilangan bagi Maryam sebenarnya adalah kekuatan. Bukan titik kelemahan. Bukan kesedihan berpanjangan. Maryam merasai kehilangan pada mereka yang pulang. Bagi Ayden Lee, ditinggalkan orang tersayang menjadikan dia manusia yang mati pada jiwa, kosong tanpa rasa, hidup dalam dendam yang tidak pernah hilang. 

“Jika awak mampu membuatkan saya jatuh suka pada awak, mungkin suatu hari nanti awak juga mampu membuatkan saya jatuh cinta pada agama awak, Maryam.” – AYDEN LEE 

“Jangan libatkan dia dalam permasalahan di antara kau dan aku. Sekali kau sentuh dia, aku tak akan teragak-agak untuk hapuskan kau dengan tangan aku sendiri.” – FATEH ADDIN 

Saat perjalanan mereka berteman bahagia, akhirnya sebuah rahsia mengoyakkan seluruh kepercayaan. Kerana kebenaran itu, Sarah Maryam tewas. Bukan kerana kebenaran yang menyakitkan tapi pembohongan yang melukakan. 

“Sarah Maryam, awak sedang menghukum saya.” 
“Saya tak pernah menghukum awak. Saya bukan Tuhan, bukan juga malaikat. Saya tak berhak menghukum, menghakimi atau menilai awak. Tapi semua ini benar-benar buat saya sakit.”