Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Thursday 16 January 2020

Tanah ~ Izam Nor

(SEM & SS) RM27.00 > RM24.30

Diekori kelibat yang menakutkan, tiada sesiapa yang mempercayai Hanni. Hatinya dipenuhi curiga. Bisikan-bisikan aneh selalu mengganggu. Hanni berwaspada. Dalam masa sama, sukar mahu mempercayai orang lain, waima ibu kandung sendiri. Ada kebencian dan dendam yang tersimpan. Sehingga muncul watak demi watak yang cuba meyakinkan bahawa Hanni adalah ‘yang terpilih’.

“Mak kan ada pesan anak kita bukan hak kita berdua aje, bang. Saya seram, bang. Bila teringatkan kata-kata arwah mak…” – PUAN INDAH
Bang Somad dari tanah seberang, muncul menjejaki Hanni. Kedatangannya hanya menambah buruk keadaan. Dia tidak sendirian, kursani tubuh menemani. Lelaki berurat dawai bertulang besi itu bukan hanya ditakuti Hanni. Dia turut digeruni oleh dua zaman yang berbeza. Tarungannya adalah manusia harimau dan Ajeng Ambar. Mereka terikat dengan sumpah perjanjian lama.
“Kulo tahu itu. Tetapi kowe gak usah begitu kasar. Jaga dikit air muka kulo. Kowe suka jika meliat kulo marah? Kowe tahu bukan? Jika kulo udah marah kowe gak akan pernah bisa melihat Hanni lagi, Ajeng Ambar!” – BANG SOMAD
Ziyad berusaha mendampingi Hanni walaupun Hanni begitu membenci. Lewat sorot mata Hanni, Ziyad dapat melihat kejahatan. Telah begitu lama ia berakar umbi dalam diri Hanni. Kejahatan tidak hanya memakan diri. Bahkan turut menjerumuskan Ziyad ke dalam belenggu yang menjerat. Mereka bertarung untuk diri sendiri, namun dengan matlamat yang sama.
Bisikan-bisikan aneh yang mengganggu belum berakhir. Manusia-manusia di sekeliling Hanni amat mencurigakan. Gangguan yang menyeksa hampir membuatkan dia nanar. Siapa kawan dan siapa lawan? Adakah Hanni akan berjaya merungkai segala-galanya?