Belian & Pertanyaan:

Belian & Pertanyaan:

Monday 27 June 2016

Permata Hati ~ Rehan Makhtar

PADA Sofia, Aizudin adalah lelaki sempurna. Suami terbaik dan ayah penyayang. Namun, dia telah lupa. Yang sempurna itu hanyalah Tuhan. Bukan manusia. Kerana itu, bila terbukti Aizudin itu manusia yang khilaf, dia hampir terduduk.

“Abang ada buat salah besar…” – Aizudin
“Dengan siapa?” - Sofia

Airmata Sofia jatuh tak terseka. Untuk memaafkan Aizudin sudah cukup sukar, ini pula untuk tunaikan permintaan suaminya? Dia sudah tiada kekuatan berbaki.

“Sofia nak cakap abang pentingkan diri sendiri. Rosakkan bahagia keluarga kita selama ni. Tapi, abang tak nak terus berdosa dengan sembunyikan semua ni daripada Sofia. – Aizudin
“I trusted you for life time, abang and this is how you pay me…” - Sofia

Manusia, hanya mampu merancang tapi tiada upaya untuk kita tentukan segalanya. Sofia tabah memujuk hati biarpun seringkali berperang dengan kebencian dalam hati sendiri. Kerana cinta dan kasih pada Aizudin yang tak pernah terhakis seinci pun, dia terima segala ujian. Dia tak akan biarkan Aizudin karam kerana kesilapan.

“Apapun jadi, penceraian bukan pilihan…” – Sofia
“Terima kasih, sayang…” – Aizudin

Di saat hati menerima dan ujian itu berjaya ditepis, dugaan itu hadir lagi di depan mata. Sofia terduduk dalam tangisan bisu. Aizudin bagai mahu tersembam menahan beratnya ujian.

“Dia hanya pinjaman. Sofia relakan dia pergi, abang…” - Sofia.
“Abang juga relakan dia pergi…” - Aizudin.

Tak ubah seperti telah jatuh tertimpa tangga. Aizudin memejamkan mata. Menyebut nama Tuhan berkali-kali. Redha dengan segala ketentuan bila permata hatinya di bawa jauh pergi.
*****
(SEM & S/S) RM22.00 > RM19.40